lørdag den 24. marts 2012

Verdens bedste fastelavnsboller med marcipanremonce


Det her er efter min mening verdens bedste og nemmeste fastelavnsboller.
De er store og bløde og har det dejligste fyld af marcipanremonce.

Du kan evt. vælge at lægge en lille kugle nougat ovenpå remoncen i bollen, hvis du synes, det smager også rigtig dejligt, jeg laver dem dog oftest med marcipanremoncen alene.

Jeg bruger sigtet speltmel til mine boller, men du kan sagtens bruge hvedemel.

Jeg har ændret lidt på opskriften, i forhold til da jeg postede den første gang, både i forholdet af ingredienser og på fremgangsmåden. Sådan sker det nogle gange, at jeg udvikler små forbedringer til mine opskrifter.

12 fastelavnsboller:

375 g. sigtet speltmel (eller hvedemel)
75 g. smør
1  1/2 dl. mælk
25 g. øko. gær
1 æg
50 g. sukker
1/2 tsk. kardemomme
1/2 tsk. salt

1 æg til at pensle bollerne med

Fyld:
75 g. flormelis
75 g. smør
100 g. revet marcipan

Overtræk:
50 g. mørk eller lys chokolade
krymmel

Smelt smørret i en lille gryde ved svag varme. Tilsæt mælken og varm op til "lillefingervarm"
Opløs gær og sukker heri. Tilsæt kardemomme og salt til mælkeblandingen.
Tilsæt melet og til sidst ægget. Ælt dejen godt sammen og lad den hæve i ca. 45 min. under et klæde.

Rør remoncen sammen. 

Lav 12 kugler af dejen. Rul hver kugle flad med en kagerulle til den er ca. 10 cm. i diameter. Læg en spsk. fyld på hvert dejstykke og buk enderne sammen. 
Se i videoen herunder hvordan jeg folder dejen, så fyldet ikke flyder ud (filmet af min 5 årige søn)


video


Sæt bollerne på en bageplade med sammenfoldningerne nedad. Lad dem hæve i ca. 30 min.
Pensl med sammenpisket æg.




Bages ved 230 g. til de er gyldne. 8-10 min. afhængig af ovn.




Overtræk: smelt chokolade i en chokoladesmelter eller over vandbad. dyp bollerne i chokoladen, eller brug en ske og drys evt. med krymmel.




Fastelavnsbollerne er fryseegnede, dog skal du vente med at give dem chokoladeovertræk.

Følg mig på  facebook og få opdateringer ved nye indlæg ;-)

17 kommentarer:

  1. Skal der virkelig ikke mere end 300 g mel i dejen? Min er sjaskvåd og kan på igen måder rulles efter hævning?
    Vh Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi jeg retter lige i opskriften, for flere har skrevet om samme problem. Jeg vejer aldrig selv melet af, tilsætter blot til passende konsistens, så det er nok en fejl med de 300 g. :-)

      Slet
  2. Vil meget gerne se din video. Som altid løb alt fyldet ud��

    SvarSlet
    Svar
    1. Er videoen ikke tilgængelig på siden? Kig over på min Facebookside Evas Køkken og scrol lidt ned på siden, så kan du se videoen :-)

      Slet
  3. Kan heller ikke se videoen (og jeg har både prøvet på Facebook og din blog)

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv Lotte, ved virkelig ikke hvorfor ? For mig er den tilgængelig begge steder? Kh. Eva

      Slet
  4. Hejsa. Hvor store bliver de når de er færdige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte, ca. på størrelse med en alm. tebolle fra bageren :-)

      Slet
    2. Jeg kan heller ikke se videoen, kan du ikke skrive hvordan du gør?

      Slet
    3. hvis remonce fyld ikke skal flyde ud, så put en spsk hvedemel i remoncen. Det virker - har fået tippet af den gammel bager.

      Slet
    4. Tak det er et godt tip👍🏻 Jeg kan heller ikke se videoen hvis jeg går på fra min telefon, har du prøvet at gå på fra en pc? Det er lidt svært at forklare hvordan jeg folder dem, jeg folder dem med små fold ind over den dejflap jeg lige har foldet, hmmmm svært at forklare .....

      Slet
  5. Skal smøret til fyldet smeltes, inden det blandes sammen med flormelis og marcipan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej ikke smeltes, men være stuetempereret :-)

      Slet
    2. Tak for svar. De er lige kommet ud af ovnen og dufter himmelsk. Spændt på at smage dem.

      Slet
    3. Håber de blev gode Mette ?! :-)

      Slet
  6. Hej Eva kan jeg lave dem dagen før de skal spises? Evt. så gøre dem klar. skal have dem med i datterens børnehave om morgenen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina, de er altså bedst helt nybagte, men hvis du laver dem i aften, så vil jeg anbefale at du venter med at overtrække dem med chokolade/glasur og så luner dem en smule i morgen tidlig inden du lægger glasur på. På den måde burde du kunne live dem lidt op inden de skal spises. Alternativt kan de fryses ned som lune i aften og samme procedure derefter. God fornøjelse kh. Eva

      Slet