lørdag den 24. marts 2012

Stifado


Her får I en af mine yndlingssimreretter, Stifado.

I grækenland serveres den ofte med kartofler, kogt med i retten, men jeg foretrækker den simpel og med ovnstegte kartofler eller kartoffelmos som tilbehør.
Kødet tager smag af tomater, løg og balsamico, og saucen får en kraftig smag. Det er virkelig utroligt at så få ingredienser kan give en så intens smag.

Stifado til 4 pers.:

1 kg. oksetykkam, skåret i store tern (eller kalvetykkam)
400 g. skalotteløg
1 dåse cherrytomater (kan også hedde kirsebærtomater og fås i større supermarkeder)
4 fed hvidløg 
3/4 dl. god lagret rød balsamico
et par kviste frisk rosmarin
1 laurbærblad
2 dl. vand
salt og peber.

Fremgangsmåde:
Brun kødet godt, i små portioner ad gangen. Gryden skal være godt varm, så kødet steger og ikke koger!

Læg evt. skalotteløgene i blød i varmt vand i 5 min. så er det nemmere at pille skallen af.

Brun hele skalotteløg med i sidste omgang, tilsæt hele fed hvidløg, frisk rosmarin, laurbærblad, balsamico, tomater og vand og lad det småsimre under låg i ca. 2 1/2 time, eller indtil kødet er så mørt at det falder fra hinanden.
(Du kan også tilberede retten i tagine eller stegeso i ovnen ved 140 grader i 4 timer)

Tilbehør kan være håndskårne pommes frites som bages i ovnen, eller små ovnkartofler, som koges i 10 min., fordeles i en bradepande, strintes med olivenolie, salt og peber og evt. frisk eller tørret rosmarin. Bages i ovnen v. 200 g. indtil de er gyldne og sprøde. Kartoffelmos smager også dejligt til.

Samt evt. salat af:
iceberg, avocado, tomater, skivede champignoner, rosiner, ristede pinjekerner, rødløg, feta i blok, samt en hjemmerørt cremefraichedressing.

eller græsk salat


4 kommentarer:

  1. Hvor lækkert, det minder mig om mine ferier på Rhodos, hvor jeg har nydt denne ret rigtig mange gange. Der er så den forskel, at de har kartofler i retten, som er tilberedt sammen med kød og løg (i hvert fald de steder jeg har spist jeg spist).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) Jamen det er bare en lækker ret, og jeg tænker at du sagtens kan tilberede kartofler i saucen, hvis du tilsætter dem ca. 30 min. før retten er færdig, kh. Eva

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Peter, hvis du tilsætter kartofler så tilsæt en smule vand, kun 1-2 dl. vil jeg vurdere :-) god fornøjelse med den, kh. Eva

      Slet