fredag den 1. juni 2012

Marmorkage

 (eller mormorkage)



Denne kage er fra bogen "Sødt Sådan" og er en opdatering af den gamle klassiker marmorkage, som de fleste nok har fået serveret hos deres bedsteforældre i tidernes morgen.

Jeg har faktisk aldrig været vild med kagen, men fik alligevel lyst til at bage denne version, som både indeholder valrhona kakao og 70 % hakket chokolade i den mørke dej.
Den smager så englene synger, det er den øvrige familie også enige med mig i :-)

Jeg har dog ændret lidt på opskriften, jeg skriver den som jeg lavede den:

Til 12-14 skiver (1 sandkageform)

250 g. smør (stuetempereret)
250 g. sukker
4 æg
1/2 tsk. salt
250 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
2 spsk. usødet kakaopulver (jeg bruger valrhona´s)
50 g. hakket god mørk chokolade (70%)

Pisk smør og sukker lyst, cremet og luftigt. Pisk æggene i et ad gangen. Vend mel, bagepulver og salt i dejen.
Hæld en tredjedel af dejen i en mindre skål og vend kakaopulver og hakket chokolade i den lille portion.
Fordel halvdelen af den lyse dej i bunden af en godt smurt sandkageform. Fordel kakaodejen ovenpå og derpå den sidste lyse dej øverst og stik en strikkepind eller lignende i dejen, og træk en slange fra den ene, til den anden ende af dejen.
Glat overfladen og bag kagen v. 175 g. i ca. 45-60 min. Tjek med en strikkepind om kagen er færdigbagt. den skal komme ren ud.

2 kommentarer:

  1. Bagte denne igår (igen), ekstremt vellykket og meget populær :-) en jeg er nysgerrig... Hvilken effekt har det med at trække en strikkepind igennem dejen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg elsker også bare den kage ! Effekten skulle være, at kagen skulle se marmoreret ud, så farverne skulle flyde sammen, men som du ser på min kage, så har jeg ikke rigtig haft held med det ;-)

      Slet