søndag den 7. oktober 2012

Pæretærte med mandelmazarin



Denne tærte har jeg fundet hos http://spisekammer.blogspot.dk/

Den er FANTASTISK ! Den bliver helt sikkert en favorit her i huset.

Mørdejsbunden er meget blød og ikke egent til at rulle ud (selv efter lang tid i køleskabet) så jeg lagde den i film og trykkede den ud i formen, det var ret nemt og hurtigt.

Jeg har ændret lidt på forholdet af ingredienser i forhold til den originale opskrift. Jeg skriver den som jeg lavede den:

Pæretærte med mandelmazarin (1 stk.)

Mørdej:

150 g. mel
75 g. mandelmel (blend mandlerne fint)
100 g. koldt smør
50 g. flormelis
1 æg


Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melet. Tilsæt flormelis og derpå æg.
Ælt det hele sammen. Form en klump af dejen, svøb den i husholdningsfilm og læg den i køleskabet i min. 30 min. Smørret i dejen skal stivne, så den bliver lettere at arbejde med. Et godt tip er, at rulle dejen ud i mellem to stykker film.
Hvis din dej bliver lige så blød som min gjorde, så tryk den ud i formen ved hjælp af filmen den ligger i.

Mazarinmasse:

300 g. marcipan
200 g. sukker
140 g. smør
3 æg
1 stor dåse syltede pærer (jeg delte hver halve pære i to kvarte)
50 g mandelflager

Overtræk/pynt:
100 g. smeltet mørk chokolade

Tilbehør: flødeskum, is eller creme fraiche


Marcipan, sukker, smør og æggene piskes sammen til det er en jævn og glat masse. 

Når bunden er presset ud i tærteformen, fordeles mazarinmassen henover den. 
Herefter drænes pærerne i en si. (Pærerne skal duppes tørre, hvis de er for våde tager det længere tid at bage kagen færdig)

Tryk pærerne lidt ned i mazarinmassen. Drys herefter mandelflagerne ud over tærten. 

Bag den nederst i en forvarmet ovn ved 175° i cirka 45 minutter. Bagetiden kan variere afhængig af ovn, så første gang du laver den skal du følge med. Mazarinmassen skal være færdigbagt i midten af tærten inden du tager den ud. 

Når tærten er færdig tages den ud og sættes til at køle af. I mens smeltes chokoladen til at pynte tærten med. Pynt tærten med den smeltede chokolade på din foretrukne måde.

Voila !!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar