onsdag den 12. december 2012

Asiatisk salat


Forleden dag, var jeg så heldig at få lov til at kokkerere sammen med eleverne, på den efterskole hvor jeg arbejder. Min søde kollaga, Birgitte, foreslog at vi skulle lave mad efter opskrifter fra bloggen her, og valget faldt på hjemmelavede forårsruller og crispy peanutbutter/chili kylling.

Disse to retter skulle ledsages af en salat, gerne en grov og asiatisk præget, så jeg fandt på denne salat, bestående af gulerødder, snackpeber, friske sukkerærter og hvidkål.

I skolens køkken fandt jeg den dejligste sesamolie/sesamvinaigrette, som jeg blandende med sød chilisauce, citronsaft og soya. Den dressing der kom ud af det smagte bare fantastisk. Sesamolien som var fra Hellmanns (og vist nok kun sælges til storkøkkener) smagte meget intenst af ristede sesamfrø, og tilførte dressingen en helt speciel smag. Har lige bestilt en flaske, og glæder mig vildt til at få den, så jeg kan eksperimentere med flere dressinger.

Du kan tilsætte lidt kogte jasminris til salaten, hvis du vil have lidt mere fylde.

Asiatisk salat:

Fintsnittet hvidkål
Gulerødder, rød peber og sukkerærter skåret i julienne.
Evt. bønnespirer
Ristede sesamfrø til drys.

Bland alle grøntsagerne i det forhold du bedst kan lide.

Rør en dressing af:

1 dl. sød chilisauce
3/4 dl. sesamolie
saft fra 1 lime
2 spsk. soya

Hæld dressingen over salaten og bland den godt sammen.
Drys med ristede sesamfrø.

Følg mig på Facebook. og så mange flere opskrifter i bonus, samt små glimt fra mit liv.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar