mandag den 15. april 2013

Italiensk chokoladekage med moccaglasur og daimknas

Denne opskrift har fulgt mig siden jeg var elev hos Frederiksberg Politi i 1996. En tidligere kollega dér, serverede kagen for mig, og jeg var solgt på stedet. Det helt specielle ved den er glasuren og den sprøde daim på toppen.


Italiensk chokoladekage i springform på 23 cm.:
150 g. 70 % chokolade
50 g. mørk farin
1  1/2 dl. mælk
1 tsk. vanillesukker
100 g. stuetempereret smør
150 g. sukker
4 æg
150 g. hvedemel
4 spsk. god kakao (evt. Valrhonas kakaopulver)
1 tsk. bagepulver

Glasur:
150 g. sigtet flormelis
3 spsk. smeltet smør (eller meget blødt smør)
2 spsk. stærk kaffe
1 tsk. vanillesukker

Pynt:
2 stykker daim, hakket i grove stykker

Fremgangsmåde:
Hak chokoladen. Lun mælken.
Hæld mælken i en bageskål, rør chokoladen i og rør til den er smeltet. Rør farin og vanillesukker i og lad blandingen afkøle.
Rør smør og sukker lyst. Rør æggene i et ad gangen. Tilsæt chokoladeblandingen.
Bland mel, bagepulver og kakao og sigt det i dejen imens du forsigtigt vender det rundt med en dejskraber.
Kom dejen i en smurt springform og bag kagen på nederste rille ved 190 grader i ca 25 min., eller til en kødnål kommer ren ud når du stikker den i midten af kagen.
Afkøl.
Rør glasuren sammen og smør den på kagen. Drys straks med knust daim.

7 kommentarer:

  1. Den lyder super lækker. Den glæder jeg mig til at prøve at lave. Jeg elsker Daim, men de ender altid med at sidde fast i tænderne :)
    Mvh
    Ulrik
    http://spisekammer.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulrik, jamen den er også rigtig lækker ! Og ja, daim er slemt for tænderne, men heldigvis går det hurtigt i opløsning ;-) Jeg skal snarest prøve Din hindbærlagkage, mums det glæder jeg mig til ! hav en god aften, vh. eva

      Slet
  2. Nu er jeg her igen, beklager ;-)
    Hvornår kommes chokolade/mælkeblandingen i dejen? Til allersidst?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Carina :-) Så er opskriften ajour :-) det samme gælder mørbradopskriften... kh.

      Slet
  3. Tusind tak ;-) den skal prøves meget snart!

    SvarSlet
  4. Hej Hvor mange personer er den til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigeligt til 8 og nok til 10 :-)

      Slet