tirsdag den 27. august 2013

Dadelkugler uden gluten og sukker


Lækre dadelkugler som kun indeholder naturlige ingredienser !

Ulempen ved ikke at blogge opskriften samme dag som man laver den, er at jeg faktisk ikke helt kan huske forholdet af ingredienserne, men jeg har dog en god fornemmelse, så håber jeg har husket det hele ;-)
Min mand og 3 årige søn er helt vilde med kuglerne, så hermed en god anledning til at skifte fredagsslikket ud med denne sundere version.

Når du blender mandlerne, kan du vælge at blende dem meget fint, så bliver smagen helt marcipanagtig.
Hvis du ønsker crunch i dine kulger, så blender du dem groft.


Dadelkulger, ca. 40 stk.:

200 g. mandler, blendet til mel
200 g. bløde dadler
100 g. kokosmel
3 spsk. kokosmælk (køb en af de helt små dåser og frys resten ned, så har du til næste portion dadelkulger)
3 spsk. udsødet kakaopulver, jeg bruger valrhonas kakao

Til at rulle kuglerne i: lakridspulver, kakao og kokos.

Blend først mandlerne. Hæld dem op i en skål.
Udsten dadlerne og blend dem sammen med kokos, kokosmælk og kakao.
Hæld massen i mandelmelet og ælt det hele godt sammen med fingrene.

Sæt skålen på køl i ca. 30 min.

Tril til små kugler og rul dem i kokos, kakao og/eller lakridspulver,

Opbevares på køl i en tætsluttende beholder.

Følg mig på facebook og få opdateringer ved nye indlæg.

2 kommentarer:

  1. Det fremgår egentlig ret tydeligt af din opskrift, men jeg skal bare lige være HELT sikker. De 200 gr dadler er med sten ikk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, når du vejer dadlerne af til 200g. så er det med sten :-) Held og lykke og god weekend!

      Slet