onsdag den 28. maj 2014

Pikant tomatsauce med oliven og rosmarin


Forleden modtog jeg en stor kasse med lækre specialiteter fra vores venner fra Italien.
Kassen indeholdt bl.a. marinerede peberfrugter, syltede løg i balsamico, amarena kirsebær, store kapersbær og små delikate oliven i koldpresset olivenolie. Stor lykke at modtage så mange lækre ting!
I kassen var en lille seddel, hvor der stod, at de små oliven smagte fantastisk i en tomatsauce med frisk rosmarin. Det lød som en sauce lige efter min smag, så den skulle prøves med det samme.
Saucen smager rigtig dejligt og kan spises til både kød, fisk og pasta.

Jeg vil tro, at de små oliven i olivenolie kan købes hos specielkøbmænd, hos etniske købmænd eller hos ostehandlere.

Pikant tomatsauce med oliven og rosmarin, til 4 pers.:

1 flaske purerede tomater af god kvalitet (jeg bruger den fra "De Cecco", den fås i Brugsen bl.a.)
2 skalotteløg, finthakkede
1 fed hvidløg, presset
2 stilke frisk rosmarin
1 lille glas oliven i olie
1/2 tsk. sukker
salt og peber
2 spsk. koldt smør

Steg skalotteløg og hvidløg i lidt olivenolie, til de bliver klare. Tilsæt de purerede tomater.

Vask rosmarinstilkene, træk nålene af, og hak dem fint.

Hæld oliven i en lille sigte og dræn dem hurtigt for olie (olien kan bruges til en marinade, så du skal ikke kassere den)

Tilsæt oliven og rosmarin til tomatsaucen. Læg låg på og lad det simre for svag varme i 30-40 min.

Smag til med sukker, salt og peber.

Hæld saucen i en serveringsskål, tilsæt 2 spsk. smør - server.

Purerede tomater fra De Cecco

Små oliven i olivenolie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar