fredag den 27. juni 2014

Islagkage med dajm og chokolade på nøddemarengsbund


Inspirationen til denne lækre islagkage har jeg fået fra Heidi Stefansen, som for nylig serverede den som dessert til sin 40 års fødselsdag. jeg synes at kombinationen af nøddemarengs og dajm lød så lækker, at jeg måtte prøve den hurtigst muligt. I går blev den så lavet som dessert til en gæstemiddag og den smager bare rigtig dejligt!

Jeg er egentlig ikke stor fan af is, bortset fra god hjemmelavet is med masser af chokolade, marcipan eller andet godt at tygge på. Derfor har jeg også tilføjet ekstra chokolade til islagkagen.
Jeg har ligeledes sukkerreduceret den, samt tilføjet vanilje til isen. 

Kagen er super nem og hurtig at lave, så her kan de fleste være med.

1 islagkage til 8 pers.:

Bund:
3 æggehvider
100 g. mandler
50 g. hasselnødder
1 dl. sukker

Is:
3 dl. piskefløde
3 æggeblommer
1/2 dl. sukker
kornene fra en vaniljestang
100 g. hakket dajm
50 g. hakket 70% chokolade

Pynt: 2 dl. piskefløde, 40 g. 70% chokolade og jordbær.

Start med bunden; blend nødder og mandler til groft "mel" 


Pisk æggehviderne næsten stive. Tilsæt sukker og pisk dem helt stive. 
Vend nøddemelet i og hæld marengsen i en rund springform, foret i bunden med bagepapir, og smurt på siderne med smør.
Bag bunden midt i ovnen ved 180 grader (ikke varmluft) i ca. 25 min. Bunden skal være let gylden.

Lad bunden afkøle helt. Træk bagepapiret af.

Is: Pisk æggeblommer og sukker lyst og skummende. Tilsæt vaniljekorn.

Pisk fløden til blødt skum.

Hæld nu æggesnapsen og den hakkede chokolade op til fløden. Fold/vend isen sammen med lette tag


Læg et stykke bagepapir ned oveni springformen (formen skal være åben i siden) Placér bunden ovenpå bagepapiret og spænd formen sammen igen. 
Bred ismassen ud over bunden. Klip det bagepapir af, som stikker op over kanten.

Frys isen i mindst 4 timer.

Når du skal servere isen, kan du evt. pynte den med smeltet chokolade som du hælder i en frysepose og klipper et mikroskopisk hjørne af. Dekorer kagen med chokoladen og pynt evt. med lidt fløde og jordbær.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar