fredag den 21. november 2014

Hjemmelavet marcipan


Det er supernemt at lave sin egen marcipan, og så smager det bare så dejligt.
Marcipanen her er en smule mindre sød end købemarcipan, og derfor også lidt sundere.
Vores fireårige søn var med i køkkenet i dag, og bidrog med at smutte mandler. Når man selv har været en del processen, er det nemlig spændende at smage bagefter.


Ca. 200 g. færdig marcipan:

200 g. smuttede mandler
50 g. rørsukker
1 dl. vand

Kog en sukkerlage af vand og sukker. Lad det småsimre i 5-6 min. og afkøl det derefter.
Blend mandlerne i en foodprocessor, til de har konsistens som strandsand.
Tilsæt lidt af sukkerlagen af flere omgange, imens du rører konstant. Marcipanen skal kun lige samle sig, den må ikke være for våd, så skiller den. Jeg havde ca. 2 spsk. sukkerlage tilbage, da min marcipan var perfekt. Kasser resten af sukkerlagen.

Læg marcipanen på to stykker film. Pres den sammen og rul den så stramt du kan i filmen.
Læg den på køl en times tid, før du skal bruge den.

6 kommentarer:

  1. Ej hvor lækkert - opskrift er hermed gemt, for det skal da prøves når det er så nemt at lave :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Låvise, ja det er bare super nemt, god fornøjelse med det kh. eva

      Slet
  2. Det skal jeg så meget prøve - det er da bare lidt sjovere at servere fx konfekt med hjemmelavet marcipan!! :)

    SvarSlet
  3. Den opskrift vil jeg prøve. Har før prøvet at lave marcipan - med skallerne på - samt tilsat glucose. Smager også super lækkert - men farven bliver jo mørk - men til bagning betyder det intet.
    Hilsen
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte, jamen jeg er da sikker på, at marcipanen bliver en anelse sundere hvis skalle bliver på 😉 kh. Eva

      Slet