mandag den 26. januar 2015

Spaghetti med tæt aromatisk kødsauce



Mums siger jeg bare!

Jeg fandt retten for flere år siden, på en blog som hed Anarkistens ægte kogebog, bestyret af Sif.

Sif havde døbt retten ‘Spaghetti med barndomskødsauce’.
Men siden hen er bloggen lukket ned, af ukendte årsager, øv! Det var sådan en god og inspirerende blog.

Nå, men jeg fik da heldigvis printet denne opskrift i tide, det er jeg meget glad for.

Jeg har faktisk lavet retten for et par år siden, men da manglede jeg Worchestersauce og så undlod jeg smørret, og det var en stor fejl!
Jeg må indrømme, at det er lidt grænseoverskridende for mig, at stege løg i 50 gram (50 GRAM!) smør. Men må jo samtidig erkende, at smørret skal være der, for at give smag.

Retten hittede stort hos både min mand og vores 5 årige søn. Der er virkelig smag i saucen, god koncentreret umamismag.
Retten vil nok passe til to voksne og to mindre børn, vi tre spiste alt op, men vi (voksne) spiser godt.

Spaghetti med tæt aromatisk kødsauce;

1 stort løg
2 fed hvidløg
50 g. god økologisk smør
400 g. hakket oksekød (ikke for magert, smagen dør!)
140 g. koncentreret tomatpüré
500 g. tomatpassata (kan erstattes af to dåser flåede tomater, som blendes)
2 spsk. tørret oregano
2 spsk. tørret basilikum
salt (en del)
friskkværnet peber (meget)
3 spsk. worchestershiresauce
2 spsk. fischsauce
2 spsk. eddike
1 tsk. sukker

Tilbehør: 250 g. spaghetti / grøn salat / parmesan til drys.
Evt. smørstegte salvieblade. 

Fremgangsmåde
Hak løg og hvidløg fint. Smelt smørret i en gryde, svits løg og hvidløg ved middel varme, til det er blankt med ikke brunt.
Skru op for varmen og svits kødet godt. Tilsæt tomatpassata samt tomatpuré og skru ned til svag varme. Læg låg på gryden. Hvis du har god tid, lader du det simre i 1 1/2 time, ellers bare i 30 min.

Kog spaghettien.

Tilsæt krydderier, worchestershiresauce, fischsauce, eddike og sukker. Lad det simre videre uden låg i 10 minutters tid.
Smag nu til med salt, peber og evt. mere eddike, fischsauce eller worchestershiresauce. Det er vigtigt at ramme den helt rigtige gode intense smag, så måske skal du smage til ad flere omgange, til den sidder i skabet :-)

Bland den kogte spaghetti i saucen, og varm det igennem i et par minutter.

Server med salat og et godt drys parmesan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar