lørdag den 31. januar 2015

Walesboller med vaniljeflødecreme og karamel


En af mine søde bloglæsere, spurgte i går, om jeg havde en opskrift på walesboller på bloggen.
Og der gik det op for mig, at det er over 20 år siden, jeg sidst har smagt en walesbolle.
Jeg troede faktisk, i første omgang, at det var en Galetbolle hun spurgte til, indtil jeg kom i tanke om, at der jo er flødeskum i en walesbolle.
Som jeg husker det, fra min barndom og jobbet hos Torvebageriet i Assens, bestod en walesbolle af en vandbakkelse, flækket, med flødecreme og syltetøj i midten.
Min søn bestemte, at i denne version, skulle der karamel i midten, i stedet for syltetøj, så sådan blev det. De blev godkendt af familien, og jeg synes da også, at resultatet blev godt.

Walesboller med flødecreme og karamel 8 stk.:

Vandbakkelsesdej:
80 g. smør
2 dl. vand
100 g. mel
1/2 tsk. salt
2 æg

Flødecreme:
2 æggeblommer
25 g. sukker
2 spsk. maizena
2,5 dl. sødmælk eller letmælk
korn af 1 vaniljestang

1,5 dl. piskefløde

Fyld:
Flydende karamel (evt. på tube)
Flormelis til drys eller smeltet 70 % chokolade

Vandbakkelser:
Tænd ovnen på 200 grader.

Smør og vand varmes op i en gryde. Når smørret er smeltet, tilsætter du mel og salt, og rører/pisker massen glat. Når dejen slipper bunden tager du gryden fra varmen.

Sådan ser dejen ud, her er dog kun 1/2 portion, så din dej bør fylde det dobbelte.

Lad dejen afkøle i 5 minutter og tilsæt æggene. Rør godt, til massen bliver ensartet.

Hæld massen i en sprøjtepose med alm. rund tyl eller stjernetyl. Sprøjt 8 kager ud på en bageplade med bagepapir. De skal fylde ca. 5 cm. i diameter, lav god plads imellem dem, de hæver 1/2 gang deres størrelse.

Bages midt i ovnen i 20-22 minutter. Det er vigtigt at du ikke åbner ovnen de første 20 minutter, så klasker de sammen.
Lad dem afkøle helt.



Flødecreme:

Rør æggeblommer i en skål med sukker, vaniljekorn og maizena. Tilsæt 1 dl. af mælken.
Varm den resterende mælk (1.5 dl.) i en lille gryde til kogepunktet. Rør æggemassen i ved konstant piskning. Når cremen tykner tager du den straks fra varmen.

Hæld cremen i en skål og læg et stykke film henover overfladen på cremen, så den ikke trækker skind. Sæt cremen på køl, til den er helt afkølet.


Pisk fløden til skum og rør det sammen med cremen.

Flæk vandbakkelserne og fyld 2-3 spsk. creme i hver. Hæld karamel henover.


Læg toppen på, drys med flormelis eller hæld smeltet chokolade over - nyd.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar