lørdag den 13. juni 2015

Salat med lun gedeost og smørstegte rabarber



Forretten her fik jeg serveret hos min gode veninde Mette for flere år siden. Jeg elsker kombinationen af de sur/søde rabarber, den fede ost og de ristede pinjekerner, et virkelig godt match.

Er du ikke til gedeost, så erstat den med en god fetaost i blok. 


Salat med lun gedeost og smørstegte rabarber, forret til 4 pers.;

1 lille bakke blandede salater
250 g. gedeost i rulle
50 g. økologisk smør (ikke blandingsprodukt)
4 rabarber
3 spsk. god rød balsamico
6 spsk. sukker (kan virke som meget, men det skal der til, for at rabarberne ikke bliver sure)
1 håndfuld ristede pinkekerner

Fremgangsmåde:
Skyl salaten godt i flere hold vand. Slyng/dup den tør og fordel den på 4 dybe tallerkener, eller på et serveringsfad.

Skær hver rabarber i 3-4 stykker.

Smelt smørret på en stor pande og steg rabarberne ved lav varme i ca. 4-5 min. på hver side. Vend dem forsigtigt, de bliver bløde når de steger.

Drys sukker og balsamico på panden og lad det simre videre i 2 min. til sukkeret er smeltet og lagen er let karamelliseret.

Sæt panden til side og lad rabarberne køle af.

Tænd ovnen på 200 grader.
Skær gedeosten i skiver på 2 cm. og bag dem på bagepapir i ca. 10-15 minutter. De skal ikke flyde ud.

Lad osten køle lidt af. Anret rabarber, ost og pinjekerner ovenpå salaten og hæld lagen fra panden over. Drys med friskkværnet sort peber. 

Nyd med et iskoldt glas hvidvin eller rosé.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar