mandag den 14. september 2015

Hønsesalat med karry og estragon


Opskriften her er efter inspiration fra Gastromand.dk Nyt for mig er, at bruge "brændt" karry i en kold dressing, hvilket giver en meget større og lidt spicy smag.
Jeg kogte en kylling til hønsesalaten, og kogte videre på skroget et par timer efter jeg havde pillet kødet af. På den måde fik jeg en god portion hønsefond til fryseren, men du kan sagtens forkorte arbejdsgangen ved at bruge kyllingebrystfileter.
Dressingen i Gastromand´s opskrift manglede sødme syntes jeg, så jeg har tilføjet honning og lidt ananassaft. Næste gang jeg laver hønsesalaten, vil jeg tilsætte et halvt æble i små tern.

Hønsesalat med karry og estragon til 6 personer.

1/2 kogt kylling, eller 2 store kyllingebrystfileter
2 dl. ærter, optøet fra frost
5 ringe ananas fra dåse (gem saften)
150 g. champignoner
2,5 dl, 6% creme fraiche
2 spsk. god mayonnaise
2 store spsk. karry
2-3 spsk. ananassaft
1 spsk. flydende honning
salt og peber

Topping:
100 g. bacon, sprødstegt.
1 dl. frisk estragon, finthakket

Steg bacon sprødt og lad det afdryppe på køkkenrulle.

Riv det kolde kogte kyllingekød i strimler. Skær ananas i små stykker.
Skær champignonerne i skiver, steg dem ved høj varme i lidt smør, til de er brunede og drys salt og peber over.

Brænd karryen af i et par minutter på en meget varm og tør pande. Når det dufter tager du panden fra varmen.

Rør creme fraiche, mayonnaise, ananassaft, honning og karry sammen. Smag til med salt og peber.

Rør kyllingekød, ærter og champignoner sammen med dressingen. Anret i en skål og top med det stegte bacon og estragon.

Kan nydes på rugbrød, ristet lyst brød, eller i en sandwich med salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar