mandag den 30. maj 2016

Sunde jordbær-bananis uden sukker


Som jeg lovede jer på min Facebookside tidligere på måneden, kommer her opskriften på de sunde is, som jeg lige skulle eksperimentere lidt mere med, inden opskriften kunne postes.

Isen smagte sådan set dejligt nok i første forsøg, men den havde en del iskrystaller, som jeg gerne ville nedtone lidt.

Nu har isen fået tilsat en æggehvide og det har givet en anden og bedre konsistens synes jeg.
Isen er så sund, at du nemt kan spise den til morgenmad hvis du har lyst, er det ikke dejligt?

Og med iselskende børn i huset, er det altså rart at kunne servere is ad libitum som ikke indeholder tilsætningsstoffer, sukker og andre belastende ingredienser.

Jordbær-banan ispinde ca. 10 stk.

1 dåse økologisk kokosmælk (min favorit er den fra ânglamark, den er homogen - kan købes i Brugsen)

200 g. jordbær, evt. fra frost
2 øko. bananer
1 æggehvide, evt. pasteuriseret, men jeg bruger en rå økologisk, da danske æg ikke indeholder salmonella
4 spsk. sukrin melis
1 tsk. vaniljepulver fra Urtekram (granuleret vaniljestang, altså sukkerfri)

Overtræk: 100 g. 80% chokolade

Skræl bananerne. Blend kokosmælk, bananer og jordbær til massen er helt glat.

Pisk hviden helt stiv med sukrin. Smag til med vaniljepulver og vend marengsen med lette tag i kokosblandingen. 

Fordel isen i isforme eller små portionsskåle. Frys i mindst 6 timer.

Overtræk de frosne is med smeltet chokolade i toppen, når de skal spises.

Jeg er rigtig glad for disse silicone-isforme som jeg har købt hos Olivia Lé Marché i Vintapperstræde i Odense - i øvrigt en rigtig fed køkkenudstyrsbutik for madentusiaster!


Isforme

Sukrin melis ser sådan ud og kan købes i Helsekostbutikker eller større dagligvarebutikker.
Det er kaloriefrit sukkererstatning, som smager og har samme egenskaber som flormelis, men altså ikke påvirker dit blodsukker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar