onsdag den 21. december 2016

Ris a´la mande med kirsebærsorbet og appelsinristede mandler


Så fik jeg omsider lavet min egen version af yndlingsdesserten fra verdens bedste julebord på SORTEBRO KRO
En traditionel ris a´la mande bliver altså lige løftet et niveau højere op, når den serveres med en kugle god intens kirsebærsorbet på toppen.
Min mand som ellers ikke er er fan af ris a´la mande, udbrød Mmmmmm.... da han smagte denne version, så sådan bliver ris a´la mande serveret i fremtiden hjemme hos os.

Største udfordring i dette projekt har været at finde kirsebær på frost, for det findes ikke i danske supermarkeder. Jeg købte mine af en ven som er kok og kunne skaffe mig dem via sit engroslager.

Ris al´a mande med kirsebærsorbet til 4 personer:
4 dl. vand
150 g. rørsukker
500 g. udstenede søde kirsebær
saft af 1/2 citron
1 tsk. mandelessens
1 æggehvide

Appelsinristede mandler:
saft fra 1/2 appelsin
1 tsk. rørsukker
4 store spsk. mandelsplitter

Ris a´la mande, opskrift HER!

Tilbehør: en god kirsebærsauce og evt. rød skovsyre.

Fremgangsmåde:
Kog vand og sukker sammen i en gryde, til sukkeret er opløst.
Tilsæt kirsebær, og lad det småsimre under låg i 20 minutter.

Tag gryden fra varmen, tilsæt mandelessens og blend kirsebærrene grundigt med en stavblender.
Si ismassen, så rester af kirsebær sies fra.

Hvis du har en ismaskine kan du køre sorbeten i den i ca. 40 min. hvorefter du tilsætter 1 stiftpisket æggehvide og lader den køre med i 2 minutter inden sorbet´en fryses.

Uden ismaskine gør du sådan: Hæld kirsebærsiruppen i en form og sæt den i fryseren. Rør nu jævnligt i den under indfrysningen, så undgår du iskrystaller i din sorbet. Når isen er som tyk grød, tilsætter du den stiftpiskede æggehvide og rører sorbeten glat og homogen. Sæt den tilbage i fryseren og rør i den et par gange mere inden den fryser helt ind.

Før sorbeten kan kugles op, skal den hvile 5 minutter på køkkenbordet.

Mandler:
Appelsinsaft og sukker smeltes ved middelvarme i en lille gryde.
Mandlerne tilsættes og ristes indtil appelsinsiruppen har lagt sig omkring dem.
Tages og og lægges på en tallerken, imens de køler af.

Montér din dessert med ris a´la mande, en kugle sorbet-is i midten, lidt kirsebærsauce omkring samt mandler.

Velbekomme og rigtig glædelig jul <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar