søndag den 29. januar 2017

Skinkeboller med ost og femkorn


En ny uge står for døren og det er lig med store bagedag hjemme hos os.

Min søn har efterspurgt både boller og pølsehorn til sin eftermiddagsmad i skolen, her i den kommende uge, og så kom jeg til at tænke på de skinke-osteboller man ofte fik til suppe i min barndom i 80´erne. Dem har jeg her forsøgt at genskabe med et fint resultat synes vi :-)

Jeg har tilsat en pæn portion smør til dejen. Skolebrød som skal holde sig friskt i flere dage, og opbevares på køl, har nemlig tendens til at blive tørt, hvis der er sparet på fedtstoffet.

Jeg opbevarer bollerne i køleskabet fra de er bagt, og luner en enkelt bolle hver morgen, som så bliver i skoletasken i en pose, til den skal spises senere på dagen. På den måde holder den sig mest frisk og blød.

1 pladefuld skinkeboller med ost og femkorn:

75 g. godt øko. smør
2,5 dl. mælk
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
75 g. femkornsblanding
25 g. øko. gær
1 æg
150 g. kogt skinke i tern
100 g. gruyere ost (eller en anden fast ost, evt. emmentaler, eller en blanding af emmentaler og parmesan)
400 g. sigtet speltmel (eller hvedemel)

Æggestrygelse til pensling.

Fremgangsmåde:
Smelt smørret for svag varme i en lille gryde. Tilsæt mælken og lun den.
Hæld smør-mælkeblandingen op i en bageskål og tilsæt sukker, salt og femkornsblanding.
Lad det stå og trække på køkkenbordet i 15 min.

Tilsæt gær, opløs den helt inden du tilsætter æg, skinke og revet ost.
Tilsæt melet og ælt dejen godt i hånden eller på maskine.
Drys lidt mel over dejen (den vil være til den våde side, sådan skal det være) læg et klæde over og lad dejen hæve i ca. 40 min.

Hæld mel på bordet, løft dejen over på melet, tilsæt mere mel om nødvendigt. Dejen må godt være lidt klistret, men ikke så lind så den flyder ud.

Lav boller i den størrelse du foretrækker og lad dem efterhæve i ca. 40 min.
Pensl med sammenpisket æg og bag ved 225 grader i 10-12 minutter, eller indtil bollerne er fine gyldne.
Kan spises som de er lune fra ovnen eller med lidt smør.

2 kommentarer:

  1. Hej Eva! Det lyder som super lækre boller, men kan jeg undlade osten? Og i så fald, skal det tilsætte noget andet i stedet for?
    Tak for en i øvrigt mega fed blog med dejlige - og meget brugte - opskrifter :)
    VH Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kathe :-) tak for de pæne ord, det er så dejligt at høre!
      Du kan sagtens udelade osten, og du behøver ikke erstatte den af andet. Kh. Eva

      Slet