lørdag den 3. juni 2017

Tomatchutney med balsamico



(Sponsoreret)

Jeg har stadig tomater i køleskabet, fra leverancen for tre uger siden fra Pedersens Udvalgte
Tomater skal normalt ikke opbevares på køl, tomatens sødme fremmes ved opbevaring ved stuetemperatur, men jeg har været nødt til at have mine på køl, pga. den store mængde jeg modtog. 8 kg. tomater er immervæk en god portion.
Hovedvægten er blevet brugt til disse langtidsbagte tomater som er min all time favorite! og som - udover at blive brugt i salater, sandwich osv. også kan trylles om til den mest vidunderlige og stærkt vanedannende tomatpesto hvad enten du laver den på rossotomater eller lemonadetomater.
For 1 uge siden lavede jeg også denne lækre mørke tomatchutney, på rød lagret balsamico og sidenhen har vi nydt den dagligt på ostemadder og forleden som fyld i burgere. Jeg kunne også forestille mig at den vil smage fantastisk til denne karrygryde

Tomatchutney, 1 stort glas:

1 kg. tomater
200 g. rødløg
120 g. rosiner
1/2 vaniljestang
1,5 dl. god lagret tyk rød balsamico
110 g. brun farin

Skold tomaterne, snit dem og pil skindet af


Halver tomaterne.

Snit rødløgene fint, sauter dem i lidt olivenolie i et par minutter, de må ikke blive brune, så får chutneyen en bitter smag. Tilsæt tomater og vaniljestang samt balsamico og farin.

Hak rosinerne groft og hæld dem i gryden.

Lad chutneyen stå og småsimre i en halv times tid, til den tykner lidt.

Skold et sylteglas og ryst det med atamon i. Hæld atamonen ud igen og fyld den varme chutney på. Sæt den straks på køl.
Chutneyen kan holde sig længe hvis den opbevares køligt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar