mandag den 24. juli 2017

Knuste kartofler med parmesan og salvie

Knuste kartofler smager rigtig dejligt til de fleste retter. Her til aften fik vi dem som tilbehør til spareribs og coleslaw.
Du kan også lave dem helt uden ost og krydderier eller med drys af frisk rosmarin.

Jeg har ikke angivet mængder i opskriften. Beregn ca. 4 mellemstore kartofler pr. person.

Knuste kartofler:

kartofler
friskrevet parmesanost
god olivenolie
frisk salvie
salt og friskkværnet peber

Fremgangsmåde:
Skrub kartoflerne, men lad skrællen blive på.

Kog kartofterne i saltet vand i 20 minutter. Hæld vandet fra og lad kartoflerne køle en smule.

Læg kartoflerne i et oliesmurt ovnfast fad og giv hver enkelt kartoffel et tryk med en kødhammer eller bagsiden af en spiseske.

Strint gavmildt med god olivenolie og krydr med lidt salt -ikke for meget, da osten også bidrager med salt.
Riv et lag ost ud over kartoflerne og drys til sidst med hakket salvie.

Steg kartoflerne sprøde i en 200 grader varm ovn (varmluft) i ca. 30 min. 

2 kommentarer:

  1. Har du osten på i alle 30 min? Umiddelbart ville jeg først komme den på, når der er ca 10 min igen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Majbrith, ja helt fra starten 😉 Kh. Eva

      Slet