torsdag den 22. marts 2012

FYNSK BRUNSVIGER





Denne brunsviger er den bedste i verden. Blød bund og luftigt fyld.
Jeg har fået brunsviger ind med modermælken, er opvokset i en lille fynsk by, Assens, hvor den gode brunsviger var byens varemærke. Alle 4 bagere i byen mestrede at lave en fantastisk brunsviger, så dem har jeg spist rigtig mange af i min barndom.
Hos min mormor og morfar, spiste vi et stykke brunsviger ovenpå et halvt rundstykke med smør. Den kombination kender de fleste fynboer nok.

Jeg har reduceret smørmængden i remoncen, hvilket gør at du slipper for smør-søer på toppen.

Fra brunsvigeren er en dag gammel, kan den lunes lidt evt. 20 sek. pr. stykke i microovn, eller 7-8 min. ved 175 grader i almindelig ovn, så bliver den som nybagt igen.

I mit opskriftsarkiv har jeg også denne dejlige speltbrunsviger som laves med en lidt anderledes fremgangsmåde.

Husk, gode råvarer giver god smag. Jeg bruger økologiske ingredienser, bortset fra farinen, som er svær at opdrive økologisk.

Brunsvigeren kan koldhæves natten over. Du laver den bare helt klar med remonce og stiller den i køleskabet natten over (du kan nøjes med 15 g. gær) næste morgen skal den blot stå på køkkenbordet i 1 times tid, før den bages. 

Fynsk brunsviger, 1 ovnbradepande:

3 dl. sødmælk
25 g. øko. gær
45 g. sukker
45 g. smør, ægte smør - ikke blandingsprodukt.
½ tsk. salt
1 tsk. kardemomme
450 g. hvedemel

Remonce:
150 g. blødt smør
200 g. farin
2 spsk. Sirup
evt. 1 dl. færdig vanille kagecreme (der er normalt ikke kagecreme i en ægte fynsk brunsviger, men det gør fyldet mere luftigt - på brunsvigeren på dette foto er der ikke kagecreme i)
Evt. rosiner til drys

Smelt smørret og rør mælken i. Varm op igen til den er ”lillefingervarm” og rør gæren ud heri, tilsæt salt, sukker og kardemomme og ælt melet i.

Rør remoncen sammen. (den skal IKKE varmes i en gryde)
Rul dejen ud i en ovnbradepande, tryk fordybninger med knoerne og smør remoncen på.
Lad den hæve i en time. Drys evt. rosiner på og lidt ekstra farin.

Bages ved 200 g. i 15-20 min.




25 kommentarer:

  1. God opskrift! Jeg tester den i skrivende stund og håber den lever op til forventningerne. Min kagemand skulle jo gerne blive fantastisk! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frøken Lyngsø ! Tak for Din kommentar. Jamen så håber jeg så sandelig også at den lykkes :-) Det er jeg nu overbevist om at den gør, den er bare fantastisk.
      kh. eva

      Slet
    2. Sikke en fin blog Du har, den må jeg se nærmere på !og så er Du jo også fra Odense kan jeg se ;-)

      Slet
  2. Hvorfor må man ikke varme remoncen? Det gør det noget letter at smøre det ud!

    SvarSlet
  3. Hej Sven! Hvis Du undgår at varme fyldet inden, får du et mere luftigt fyld, som bliver på toppen, vh. Eva

    SvarSlet
  4. tak for svaret, det må prøves

    SvarSlet
  5. Tak for en super god opskrift. Den bedste brunsviger jeg har smagt. Kh Heidi

    SvarSlet
  6. Hej Heidi! Det glæder mig da rigtig meget at høre 😊 brunsviger er også min yndlingskage kh. Eva

    SvarSlet
  7. Den skal altså kun hæve een gang?

    SvarSlet
  8. Ja det er korrekt, kun 1 hævning, men til gengæld i en time, kh. Eva

    SvarSlet
  9. Hej Eva,
    Hvis man gerne vil koldhæve den i køleskabet natten over, skal man så vente med at rulle den ud til om morgenen? Glæder mig til at prøve opskriften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten, Du laver brunsvigeren præcis som den skulle i ovnen med det samme. Og sætter den blot i køleskabet til næste dag :-) god fornøjelse, kh, Eva

      Slet
  10. Hej Eva, mig Mette:-) altså koldhæver til i morgen, skal fyld så på i aften? Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Mette! Jep du laver den præcis som skulle den bages nu, og sætter den blot på køl til i morgen :-) og vi SKaL altså ses snart! Evt. en forårstur i zoo med drengene og vi kan drikke kaffe og sludre, knus Eva

      Slet
    2. Tak Eva! Ja meget gerne - det lyder som god plan!

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  13. Skal lave den her lidt senere glæder mig til at prøve den. Har du en side med dine opskrifter

    SvarSlet
  14. Skal lave den her lidt senere glæder mig til at prøve den. Har du en side med dine opskrifter

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Patrick glæd dig, den er mega lækker! Du er på min side nu! Øverst oppe på siden står der Evas Køkken - klik på det, så kommer du til forsiden af min blog! Vh. Eva

      Slet
  15. Så vil jeg gå ind og se hva du har af opskrifter

    SvarSlet
  16. Superflot side. Kagen ser godt ud. Hvis jeg vil have creme på, skal den så på før eller efter remoncen.

    SvarSlet
  17. Mange tak Hanne! Hvis du vil have creme ovenpå brunsvigeren, så laver du den helt klar til ovnen og sprøjter cremen øverst inden den kommer i ovnen :-) god fornøjelse kh. Eva

    SvarSlet
  18. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  19. Er det rigtigt forstået, at brunsvigeren dagen før kan puttes i køleskabet med fyld osv inden den bliver bagt, og så dagen efter kan jeg bare bage den inden gæsterne kommer? Den hæver ikke for meget i løbet af natten?
    Vh
    Anne

    SvarSlet