lørdag den 24. marts 2012

Lækker, lækker, lækker chokoladekage !



Denne kage er min absolut yndlingschokoladekage. Den er mørk og intens i smagen, og fyldt med lutter gode sager.


Chokoladekage med kokos:
4 æg
200 g. sukker
200 g. smør
150 g.god mørk chokolade (jeg bruger 70 %)
150 g. mel
2 tsk. bagepulver
100 g. kokosmel
2 spsk. kakao (jeg bruger Valhrona kakao)
2 dl. fløde 13 %

Topping:
10 g. smør
200 g. god mørk chokolade (også her bruger jeg 70 %)
50 g. kokosmel til drys.

Fremgangsmåde:
del æggene i blommer og hvider. Pisk æggeblommer og sukker, til det er skummende og hvidt. Smelt smørret i en gryde. Tag den af varmen og bræk chokoladen i mindre stykker og hæld den i. Rør sammen indtil chokoladen er smeltet helt. Afkøl let.
Rør chokoladeblandingen i æggemassen.
Vend mel, bagepulver, kokosmel og kakao sammen og rør det i dejen skiftevis med fløden. Til sidst piskes hviderne helt stive og vendes forsigtigt i dejen.
Smør en 26 cm. stor springform med smør, og hæld dejen i.
Bages ved 180 g. i ca. 50 min. Afhænger af hvordan din ovn bager. Tjek med en gaffel om kagen er færdig. Der må ikke hænge dej ved gaflen, så skal du bage den 5-10 min. længere.

Til topping smelter du chokoladen over vandbad og tilsætter smørret. Fordel det den afkølede kage. Drys med kokos

9 kommentarer:

  1. Kagen var en skuffelse. Den hænger ikke sammen, smuldre når man skærer den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var mærkeligt, sådan har jeg aldrig oplevet den ? Mon der er andre der har haft samme oplevelse med kagen ?

      Slet
    2. Hej Eva!
      Har bagt den her i dag og havde samme problem, den smagte stadigvæk dejligt, men midten smuldrede totalt!
      Den var færdig efter 40 minutter, så den burde jo ikke være overbagt?
      :o)
      Susan

      Slet
    3. Kære Susan, øv! Nu er det godt nok længe siden jeg har bagt kagen, men jeg husker ikke at den smuldrede for mig? Jeg vil være obs på det næste gang jeg bager den. Måske har jeg ved en fejl skrevet for stor mængde mel ind i opskriften? Men tak fordi du gør opmærksom på det! Kh. Eva

      Slet
  2. Hej Eva,
    Lige et indspark herfra - kagen blev helt perfekt! Jeg bagte den igår og fulgte mængderne (ca) som angivet ovenfor og ingen smuldren!
    /Dennis K

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dennis! Mange tak det glæder mig at høre :-) jeg har ikke selv oplevet at den smuldrer, så ved ikke hvad det kan skyldes? Måske for meget ovnvarme? Bh. Eva

      Slet
    2. Hej Eva,
      Det er et rigtigt godt spørgsmål! :-)
      Blandingsforhold og sammensætning er helt perfekt!
      Det var første gang jeg piskede hviderne separat og jeg er meget overrasket over, at man kunne få kagen både luftig og lidt klæg på samme tid! :-)
      /DK

      Slet
  3. Skal der mon lidt mere mel i dejen, hvis man ikke vil have kokos i?
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth, nej jeg tror faktisk ikke at du skal tilføje mere mel, selvom du udelader kokos, det ville jeg i hvert fald ikke gøre. Kh. Eva

      Slet