tirsdag den 24. april 2012

Grove og bløde burgerboller



12 store burgerboller

3 dl. lunkent vand
25 g. gær
½ dl. olie
1 æg
3 spsk. sukker
1 tsk. salt
100 g. fuldkornshvedemel
500 g. hvedemel
Pynt:
1 æg til pensling
Sesamfrø

Fremgangsmåde
Opløs gær og sukker i det lunkne vand. Tilsæt olie, salt, det grove mel, 400 g. af hvedemelet samt ægget. Ælt dejen ved langsom hastighed på maskine og tilsæt gradvis lidt mere mel, indtil dejen kan holde sig oppe, men stadig er godt klistret. Hold resten af melet tilbage og ælt ved højeste hastighed, til dejen slipper skålens kanter. Lad den hæve tildækket i ca. 30 min.

Form 12 boller, tryk dem flade og prik overfladen med en gaffel. Lad dem hæve til dobbelt størrelse i ca. 40 min. Pensl med æg og strø sesamfrø på.
Bages ved 210 g. varmluft i ca. 10 min –eller til de er fint gyldne.

2 kommentarer:

  1. Kære Eva

    Igen en af min ynglingsretter.. :-) Du har vist allerede fået en rigtig fan :-) Tak for super inspirende og skønne opskrifter... Har anbefalet din side videre... Rigtig dejligt at man ikke skal ud og købe en masse specielle ting for at være med.. Held og lykke med siden - håber rigtig mange får lige så stor glæde af den som mig.. :-)

    Kh Sine

    SvarSlet
  2. Kære Sine !
    Tusind tak for Din kommentar, jeg bliver så glad når jeg får respons :-) Glæder mig over at Du kan bruge mine opskrifter.
    Kh. Eva !

    SvarSlet