tirsdag den 22. maj 2012

Bearnaise sauce





Jeg var til middag hos min søde veninde Mette i lørdags. Hun havde lavet det lækreste mad, som jeg stadig drømmer om. Vi fik bl.a. hjemmelavet bearnaise.
Jeg har faktisk aldrig lavet en bearnaise før, har flere gange taget tilløb til det, men pga. den store mængde smør som skal i, har jeg hver gang fundet et andet alternativ.
Men nu skulle det altså være, og den står jo slet ikke mål med købe bearnaiser, så du er hermed advaret; hvis du prøver denne sauce, så køber du aldrig mere en færdig sauce !
Lad dig ikke afskrække af processen, som umiddelbart ser lidt svær ud, det er den ikke ! Det du skal passe på er, at saucen ikke koger.


Til 3-4 pers.

250 g. økologisk smør
4 spsk. hvidvinseddike
4 spiseskefulde hvidvin (kan erstattes med vand)
1-2 skalotteløg
1 bundt estragon eller 2 spsk. tørret –hvis du ikke kan opdrive frisk !
3 æggeblommer
Lidt citronsaft
Salt
Hvid peber

Klar smøret: Smøret opvarmes langsomt. Når det er smeltet hældes den klare del over i en ny skål og det hvide bundfald kaseres.

Kog den hjemmelavede bearnaiseessens: Stokke fra den friske estragon, eddike, hvidvin, finthakket skalotteløg, lidt salt og peber kommes i en gryde og koges indtil lidt under halvdelen er tilbage. Si essensen over i en ny gryde.
Pisk æggeblommerne i gryden med essensen til det skummer og stivner lidt. PAS PÅ at det ikke koger !
Pisk herefter smørret i, i en tynd stråle, imens du pisker konstant.
Sidst men ikke mindst tilsættes hakkede estragonblade, citronsaft og salt og peber efter behov.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar