onsdag den 30. maj 2012

Fougasse med mozzarella & parmaskinke








Dette brød har gået sin sejrsgang hos os rigtig mange gange.
Det er super lækkert både som snack og som tilbehør til tomatsuppe, eller andet mad.
Gæster spørger altid efter opskriften, så kast dig bare ud i det, en sikker succes!


Fougasse -snackbrød til 6-8 personer.:

25 g. gær
4 dl. lunkent vand (bland 1 dl. kogende med 3 dl. koldt)
1 tsk. salt
150 g. durummel
ca. 400 g. hvedemel
ca. 150 g. grøn pesto min hjemmelavede pesto eller pesto verde fra Netto
70 g. lufttørret parmaskinke
200 g. frisk mozzarellaost
Olivenolie til pensling
Flagesalt til drys

Rør gæren ud i lunkent vand, tilsæt salt og durummel. Kom hvedemelet i lidt ad gangen.
Ælt dejen godt igennem og lad den hæve i 1/2 time dækket med plastfilm.

Rul dejen ud til en stor firkant (se ovenfor) og smør med pesto. Fordel parmaskinke og mozzarellaost i tynde skiver på den ene halvdel og fold den anden halvdel hen over.
Skær nogle snit i brødet og lad det hæve i 30 min.

Pensl med olivenolie og drys med flagesalt. Bages ved 250 g. i ca. 15 min.

Spis det lunt. Brødet er fryseegnet.


Sådan ser Pesto Verde ud:

Findes på køl i Netto


6 kommentarer:

  1. Hvor ser det spændende ud - det må afprøves. Skøn blog du har. Fandt den filfældigt da jeg googlede fougasse.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  2. Kære Charlotte ! Mange tak for Din kommentar, det er altid dejligt med respons.
    Prøv endelig brødet, det er verdensklasse !
    God weekend til Dig.
    Kh. Eva

    SvarSlet
  3. Hejsa... Jeg har prøvet at lave det brød og det smager bare SÅÅÅÅÅ godt. Jeg har også prøvet det med rød pesto og det er også godt... Jeg syndes det er en rigtig god side du har dig og jeg kigger tit på den Kh Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla !
      Mange tak, det er jeg rigtig glad for at høre. Ja det er også lækkert med rød pesto, det har jeg også prøvet tidligere. Dejligt at Du gør brug af mine opskrifter. Kh. Eva

      Slet
  4. Hej Eva.
    Jeg har lige opdaget denne opskrift og mums det brød ser godt ud!
    Vi skal have gæster på torsdag og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at bage dette brød. Har du en idé til hvad brødet kunne serveres til? Jeg synes ikke helt det er suppevejr endnu :o)
    Tak.
    Mvh Karoline

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karoline! Det er et virkelig lækkert brød som plejer at være populært at servere for gæster. Du kan servere det som en velkomstsnack med et glas vin, eller som
      Tilbehør til en pastaret. Faktisk synes jeg at det kan spises som tilbehør til de fleste retter. God fornøjelse med det, kh. Eva

      Slet