fredag den 18. maj 2012

Pulled Pork


Flå kødet med to gafler


I burgerbolle med coleslaw



I aften har vi fået pulled pork, som er en af mine livretter.

Opskriften på marinaden har jeg hentet fra Klidmoster  http://klidmoster.dk/ 

Jeg har dog nogle gange brugt en færdig barbecuesauce til marinade, her kan jeg anbefale Kraft Barbecuesauce

Burgerbollerne er mine egne grove.

12 store burgerboller

3 dl. lunkent vand
25 g. gær
½ dl. olie
1 æg
3 spsk. Sukker
1 tsk. Salt
100 g. fuldkornshvedemel
500 g. hvedemel
Pynt:
1 æg til pensling
Sesamfrø

Opløs gæren i det lunkne vand og tilsæt de øvrige ingredienser. Ælt dejen godt og lad den hæve i ca. 30 min.
Form 12 boller, tryk dem flade og prik overfladen med en gaffel. Lad dem hæve til dobbelt størrelse i ca. 40 min. Pensl med æg og strø sesamfrø på.
Bages ved 225 g. i ca. 10 min –eller til de er fint gyldne !

Marinaden til pulled pork:

2 dl ketchup
2 spsk ahornsirup
2 spsk HP sauce
2 spsk sennep (dijon eller French's)
2 spsk soya
2 spsk olivenolie
2 tsk røget paprika
2 tsk Rash el hanut eller lidt cayenne, oregano og spidskommen
2 fed hvidløg
1 stk frisk rød chili
1 stk tørret chili
1 kg nakkefilet
Dagen før grissebassen skal bruges skal den marineres. Blend alle ingredienserne til marinaden og kom den i en frysepose sammen med nakkefileten. (Jeg stikker nakkefilet med en tynd skarp kniv, så marinaden bedre kan trænge ind). Læg kødet i køleskabet og lad det trække mellem 6-18 timer.

På selve dagen tændes ovnen på 110°C. Kom kødet med marinaden i en stegegryde som kan gå i ovnen og tilsæt 2 dl vand, læg låg på (her skal du sikre dig at dit låg kan gå i ovnen, hvis der er plastgreb på, kan det på de fleste gryder skrues af)

Efter ca 7-10 timer er kødet færdigt (det skal ha' en centrumtemperatur på mindst 94°C).
Si stegeskyen og gem den.
Hiv nakkefileten fra hinanden med 2 gafler (deraf navnet pulled pork). Kom det op i et fad og dryp lidt af stegeskyen over.

Server kødet i gode boller sammen med coleslawen og barbecuesauce.



Coleslaw, 1 stor skål:

400 g. fintsnittet hvidkål
200 g. revet gulerod
4 spsk skyr eller mager cremefraiche
2 spsk. mayonnaise
1 spsk. ravigotte eller sød sennep
1 tsk dijonsennep
1 spsk. æblecidereddike
1/2 tsk. spidskommen
Salt & friskkværnet peber
Bland dressingen sammen, hæld den over grøntsagerne og bland godt. Lad det trække i mindst 1/2 time før du skal spise det.

10 kommentarer:

  1. Hej Eva.Så mangler vi kun lige Super Bowl. Meget lækkert, ikke for meget lige tilpas som den skal være. Kan nok bare ikke ramme den sådan lige i skabet som dig Chef. Mvh Franz

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Franz !
      Ja det er en konge-ret !
      I denne uge (43) har Brugsen i øvrigt tilbud på nakkefilet.
      kh. eva

      Slet
  2. Som du ved er jeg vild med din salat. Havde lyst til pulled pork, men fandt i stedet for en lammebov i fryseren - den er nu sat i ovnen - bliver i stedet for til pulled lamb, den står nu i ovnen, venter spændt på i aften.
    Kærlig hilsen Charlotte

    SvarSlet
  3. Pulled lamb, det lyder lækkert, vil meget gerne høre om resultatet ! Har Du så brugt en lage ? God fornøjelse, kh. eva

    SvarSlet
  4. Det var lidt af en skuffelse. Kødet var utroligt lækkert - mørt - men jeg var så dum, tænkte mig ikke om da jeg valgte lage. Inderst inde ved jeg jo godt at lagen ikke var den bedste til lam. Burde helt klart vælge lage som jeg ved passer til lam. Jeg har dog mod til at prøve igen:-).
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  5. Hej Charlotte, jamen så er den da prøvet med lam, tak fordi du lige gav en tilbagemelding. Jeg forestiller mig, at en lage med frisk mynte og hvidløg ville gøre sig godt til lam.
    Kh. eva

    SvarSlet
  6. Hej Eva. Kan man godt bruge en stegeso?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina, det har jeg ikke prøvet men det tænker jeg da godt at Du kan, jeg ville prøve, kh. Eva

      Slet
  7. Kære Eva, vi siger tak for endnu en middag;-) Har lavet denne til aften, skøn skøn ret!! Tak;-)
    Håber alt er vel?!! Kram Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine ! Dejligt at høre I har glæde af bloggen. Håber også alt vel hos jer, hav en dejlig weekend, kram fra mig :-)

      Slet