fredag den 21. september 2012

Grov go´e boller


Jeg husker faktisk ikke hvor jeg har denne opskrift fra. Måske fra et gammelt ugeblad? Men jeg husker, at det var de første boller jeg bagte, efter at være flyttet hjemmefra som 18 årig og de har fulgt mig lige siden.
Jeg kan specielt godt lide den gode struktur i bollerne, fra 5-kornsblandingen, som lægger sig i skorpen og giver knas.

Bollerne holder sig friske længe, hvis du opbevarer dem på køl, og rister dem på brødrister, så smager de igen som nybagte.

36 boller:
2 dl. havregryn
3 dl. i alt af følgende (brug hvad du har) solsikkerkerner, hørfrø, sesam, knækkede rug- eller hvedekerner, 5 kornsblanding - jeg bruger sidstnævnte.
6 dl. vand
5 dl. ymer/tykmælk (eller andet surmælksprodukt)
1/2 pk. øko. gær
3 tsk. groft salt
2 spsk. honning eller sukker
1/2 dl. rapsolie
2 æg
3 dl. fuldkornsmel (spelt, rugmel, kamutmel eller lign.)
1 kg. hvedemel (eller sigtet speltmel)

Æg til pensling

Fremgangsmåde:
Kog vandet og hæld det over kerner samt havregryn, lad det trække i 10 min. 
Tilsæt ymer og derefter gær.
Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt godt.

Drys et tyndt lag mel over den klistrede dej og lad den hæve i 30 min. under et klæde.

Form bollerne (tilsæt om nødvendigt lidt mere mel) der bliver ca. 36 stk. lad dem hæve i ca. 30-45 min.
Pensl. bollerne med sammenpisket æg.
Bag dem ved 200 g. varmluft i ca. 15-20 min. til de er gyldne.

30 kommentarer:

  1. tusinde tak for skønne boller.. :-) de er blevet en af favorit opskrifterne.. ..)

    kh Sine

    SvarSlet
  2. Kære Sine !
    Det er SÅ dejligt at høre, tak for Din respons, altid rart at få.
    God weekend til Dig.
    Kh. Eva

    SvarSlet
  3. Tror du jeg kan lave disse som koldhævede selvom der er æg i? Burde det have noget at sige?

    SvarSlet
  4. Ja jeg tror sagtens Du kan koldhæve dem, har dog ikke selv prøvet det, men hvorfor ikke ? kh. eva

    SvarSlet
  5. Super lækre, lige til at gå til ;)

    God Dag Kh Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Christina ! Dejligt at høre Du kan lige bollerne, det er faktisk alt for længe siden jeg sidst har bagt dem. God weekend til Dig, kh. Eva

      Slet
  6. Hej

    Jeg har en lille blog som en slag hobby.

    Jeg har en post omkring "Verdens bedste boller" http://morefews.dk/verdens-bedste-boller/

    Når jeg søger på "verdens bedste boller" så kommer din blog også frem...men langt nede på googles liste.

    Jeg tror vi kan hjælpe hinanden med at rangere bedre i Goggle ved at linke til hinandens hjemmesider fra vores indlæg om "Verdens bedste boller".

    Tænker om du vil være med på at forsøge dette ?

    De bedste hilsner

    Dennis

    SvarSlet
  7. Hej Eva

    Kan man bruge 1 dl chiafrø i opskriften? Hvis ja, skal de så i blød først?

    Mvh. Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette jeg har aldrig eksperimenteret med chiafrø i boller. De suger jo rigtig meget væske til sig, så hvis du gør forsøget, så er det nok en god ide at opbløde dem i vand først, så de ikke tørrer bollerne helt ud. Kh. Eva

      Slet
  8. Det er simpelthen nogle af de bedste boller, jeg har bagt. Tusinde tak for denne opskrift - jeg har allerede henvist adskillige til din side for at prøve dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Tine, det er jeg så glad for at høre! Og tak for henvisningerne, så er du nok årsag til, at bollerne er smuttet ind på min top ti over mest læste opskrifter 😃 Kh. Eva

      Slet
  9. Hold nu op, hvor er de boller super lækre - og utrolig nem opskrift - de er allerede et hit efter første gang og skal bages igen ����

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina tusind tak for feedback, det glæder mig at du synes om bollerne kh. Eva

      Slet
  10. Super god opskrift. De blev mega gode

    SvarSlet
  11. Tak det er jeg glad for st høre :-)

    SvarSlet
  12. Hej Eva

    Min søn er ikke så glad for kerner i brød, Kan man bage bollerne uden kerner?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - ja du kan sagtens udelade kernerne. God bagelyst kh. eva

      Slet
  13. Mine boller er næsten ikke hævet. Kan det virkelig passe at der kun skal en halv pakke Gær i, til så meget Mel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er korrekt 1/2 pk. gær. Har aldrig oplevet at de ikke hæver. Vh. Eva

      Slet
    2. Efter hævning er min dej stadig meget blød, men jeg smækker dem bare på bagepladen ved hjælp af to skeer og lader dem stå et kvarter og så i ovnen. Det plejer at gå fint.

      Slet
  14. Jeg er helt vild med dine boller. Min mand spiser ellers ikke fuldkorn, men dine boller glider ned med største velbehag. Jeg har delt din opskrift til højre og venstre, og alle er begejstrede. Det er den opskrift fra Pinterest, jeg har benyttet allermest. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg så glad for at høre! Tusind tak for feedback! Kh. Eva

      Slet
  15. Som nybegynder i det her bolledej, spørger jeg bare, hvordan former man bollerne når dejen er SÅ klistret?? Er bange for at bollerne bliver tørre hvis jeg tilsætter for meget mel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej og undskyld det sene svar. Dejen skal ikke være så klistret som du oplever, meltyper er forskellige, så tilsæt en smule mere mel, så går det nok. Eller sæt bollerne på pladen med 2 skeer. Dejen må dog ikke være så blød så den flyder helt ud. Kh. Eva

      Slet
  16. Skal bollerne efterhæve når de har stået i køleskabet over natten ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld det sene svar. Ja sæt dem på pladen og lad den efterhæve til dobbelt størrelse, før du bager dem. Kh. Eva

      Slet
  17. Er blevet mine yndlingsboller. Og også gæsternes. 😊 Tak for dem. Mvh. Inge

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dejlig feedback Inge! Kh. Eva

      Slet
  18. Jeg bager dine “grov go’e boller” igen og igen og jeg er lige begejstret hver gang, jeg tager en bid 😋 Du burde kalde dem “Verdens bedste boller”, for det er de og så tager de ingen tid at lave. Jeg er super fan 👍👌😋 Birgitte

    SvarSlet