lørdag den 6. oktober 2012

Hjemmelavede forårsruller


Rullevejledning:

bred fyldet ud på midten og rul som på nedenstående fotos

Fold begge sider stramt ind mod fyldet

Rul så stramt som du kan
forårsrulle-dej. Kan købes hos Etniske Købmænd.
Jeg køber det hos Dan Viet, Torvegade i Odense
Eller hos Bazar Fyn.


Det er slet ikke svært, at lave sine egne forårsruller.
Forårsrulledejen som du ser på ovenstående foto er meget nem at arbejde med.
Min mand hjalp med at rulle i dag og det tog os ca. 10 min. at rulle 20 stk.
Fyldet er hurtigt at lave og grøntsagerne må gerne være sprøde.
Hvis der bliver ruller i overskud, kan de fryses.
Forårsrullerne er fedtfattige, da de bages i ovnen, penslet med lidt olie.

Hjemmelavede forårsruller, ca. 20 stk. (4 pers.)

1 pk. spring roll pastry-dej (filodej kan også bruges)
500 g. hakket okse- eller svinekød 3-7 % fedt
400 g. finthakket hvidkål
200 g. revne gulerødder
3 fintsnittede forårsløg
125 g. friske bønnespirer, skyl dem godt!
2-3 tsk. sambal oelek
2-3 spsk. fiskesauce
2-3 fed hvidløg
en håndfuld glasnudler (overhældes med kogende vand og trækker i 5-7 min.)
Sukker, salt og peber.

Tilbehør:
Salat, gerne en grov kålsalat samt kogte jasminris

Til rullerne:
soya eller engelsk sauce
sød chilisauce

Fremgangsmåde;
Lad forårsrulledejen tø op på bordet, det tager ca. 1 time

Svits kødet i en gryde, til det får brune kanter. Tilsæt grøntsager, sambal oelek, salt og peber. Steg i et par minutter og tag gryden af varmen. Tilsæt glasnudler og fiskesauce. Smag til med lidt sukker. 

Tænd ovnen på 210 grader.

Lav forårsrullerne ved at følge billederne ovenover.
Luk rullen med lidt vand som du smører på snippen med fingeren.
Læg et fugtigt klæde over forårsrulledejen i mens du arbejder med den, så tørrer den ikke ud.

Læg forårsrullerne på bagepapir og pensl dem med et tyndt lag olivenolie.
Bag dem i ovnen til de er gyldne. Det tager ca. 15-20 min.
Giv dem evt. lidt grillvarme til sidst, hvis de mangler farve og sprødhed.

Spis dem varme med salat, soya og sød chilisauce.

Følg mig på Facebook og få de nyeste opskrifter først :-)

20 kommentarer:

  1. Lyder som en spændende opskrift, som jeg vil prøve i løbet af ugen! Jeg har dog lige nogle spørgsmål: 1) Kan man bruge filodej i stedet for forårsrulledej?
    2) Kan man erstatte Sambal Oelek med en stærk chili sauce?

    SvarSlet
  2. Hej ! Ja til dit spørgsmål om at erstatte sambal oelek med stærk chili sauce. Du kan godt bruge filodej til rullerne. Det er dog lidt "skørt" at arbejde med, da det hurtigt tørrer ud når det står på køkkenbordet, derfor kan du dække det med et vådt klæde imens du arbejder med det. Held og lykke -glæd dig, hjemmelavede forårsruller er bare guf ! Kh. eva

    SvarSlet
  3. Hej igen ;-)
    Ved du om man kan genfrøene forårsrulledejen?

    SvarSlet
  4. Svar
    1. Hej Carina :-) Jeg har altså genfrosset dejen, hvis du læser på pakken frarådes det formentlig, men vi er altså ikke blevet syge af det. Genfryser dog kun 1 enkelt gang. :-)

      Slet
  5. Hvor køber du dejen ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) Det står i opskriften, men du får den lige her også; Hos Dan Viet, Torvegade i Odense, eller i Bazar Fyn også Odense. Kan fås hos etniske Købmænd, hvis du ikke bor i odense, Kh. Eva

      Slet
    2. Tak for opskriften, købte dejen Idag i den asiatiske købmand overfor banegården og i aften står den på forårsruller. :)

      Slet
    3. Hej :-) håber Du fik lavet nogle fine velsmagende ruller, kh. Eva

      Slet
  6. Jeg laver dem i mange størrelser - man får dejen også mindre.
    Jeg smører lige dejen med vand på en finger inden jeg lukke rulle - så åbner den ikke når den bager eller komme i olie på gryden.
    Hilsen Emerina fra Philippines

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emerina tak for Din kommentar :-) ja dejen fås i flere størrelser, jeg er dog lidt doven, og laver altid de store. Jeg lukker dem også med vand. Har jeg mon glemt at skrive det i opskriften ? Kh. Eva

      Slet
  7. Kan man lave rullerne om eftermiddagen og så vente med at lave dem i ovnen til om aftenen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi, ja det vil jeg mene at Du kan, har dog aldrig selv prøvet det, god fornøjelse med dem, kh. Eva

      Slet
  8. Supergode både med oksekødsfyld og kyllingefyld, min mand siger vi vil aldrig mere have købeforårsruller, hvis de ikke bliver brune i ovnen får de lige lidt tid med grill.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din kommentar :-) God idé med grill, for de kan godt blive lidt blege nogen gange :-) God weekend, kh. eva

      Slet
  9. Jeg har købt en pakke forårsrulledej.. og der er jo ret mange i sådan en pakke. Kan man godt skide dejen ad mens den er frosset så man ikke skal tø det hele op?
    Ville være rart at vide inden jeg planlægger at lave dem 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina ha..ha.... den stavekontrol kan godt drille😂 Jeg plejer altså at genfryse dejen 1 enkelt gang eller to. Det er vi aldrig blevet syge af, men ved jo godt at man ikke skal nedfryse igen. Når det nu drejer sig om dej har jeg ikke været nervøs. Når keg arbejder med dejen, lægger jeg et vådt klæde over, på den måde er det nemmere at skille den ad. God fornøjelse😉 Kh. Eva

      Slet
  10. Hej Eva :)

    Hvor køber du dejen henne?

    Mvh Lulu

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Lulu 😊
      Nu fik vi jo lige skrevet lidt sammen på en anden linie, men hvis du kommer til Bazar Fyn så kan du helt sikkert finde forårsrulledej der. Ellers Dan Viet, Torvegade i Odense. Husk det hvis du er på disse kanter, det er altid rart at have det i fryseren. Kh. Eva

      Slet