mandag den 26. november 2012

Spinattærte med ristet laks


Som det ses på billedet, fik laksen lige et par minutter for meget, da jeg skulle servicere familiens yngste midt i madlavningen - til trods for det, smagte den faktisk fint, den var ikke engang tør, heldigt !
Jeg havde planlagt at lave en fedtfattig ret, men i sidste øjeblik inden tærten skulle i ovnen, besluttede jeg mig for at hælde lidt fløde på toppen, det vælter vist ikke kalorieregnskabet, vil mene at den stadig ligger i den fedtfattige ende.


Tilbehør:
4 laksesteaks.

Fedtfattig tærtedej:
100 g. mel
100 g. grahamsmel, eller andet groft mel
1/2 dl. olie
1/2 dl. surmælksprodukt
1 tsk. salt

Bland alle ingredienserne til tærtedejen. Dejen er meget nem at arbejde med. Du ruller den ud på bagepapir og vender den over i en tærteform.

Prik den med en gaffel og forbag den i 10 min. ved 200 g.
Skru ovnen ned til 180 grader.

Fyldet:
400 g. helbladet spinat, optøet fra frost
3 æg
200 g. hytteost
4 spsk. surmælksprodukt (jeg brugte A38)
1/2 tsk. revet muscatnød
Saften fra 1/2 citron + revet skal fra en hel citron
1 tsk. salt samt friskkværnet peber
3/4 dl. piskefløde
Friskrevet parmasan til drys

Pisk æg, hytteost, salt, peber og muscatnød sammen. Knug spinaten fri for væde og tilsæt den sammen med citronsaft og skal.
Hæld massen over den forbagte bund. Hæld fløden over og drys med revet parmasanost.


Bag tærten nederst i ovnen ved 180 grader i ca. 35 min.

Tilbehør: Ristede laksesteaks - som du steger et par minutter på hver side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar