torsdag den 6. december 2012

Græskarsuppe


Der findes rigtig mange opskrifter på græskarsuppe. Dette er til dato den lækreste suppe i den kategori, at jeg har smagt.
Den er på samme tid sød og syrlig og den knasende topping klæ´r suppen og fuldender smagen.
Og så er den lynhurtig at lave. Når græskarret er bagt, er arbejdsgangen bare 10 min.

Forret til 4 pers:
1 hokaido-græskar
6 dl hønsebouillon eller vand
1/2 - 1 dl. piskefløde eller madfløde (jeg brugte 18 % madfløde)
1 fed hvidløg
4 spsk æbleeddike
salt og peber
1 lille bundt basilikum
4 skiver brød
50 g græskarkerner
1 spsk olivenolie og salt


Vask græskaret, og sæt hele græskaret i ovnen i ca. 50 min. ved 200 grader.
(Sådan ser græskar´et ud når det er bagt)
Flæk det og tag kernerne ud. Skrab kødet ud med en ske og hæld det i blenderen. Tag gerne skrællen med.
Kom kogende bouillon og hvidløg i blenderen. Blend det hele godt igennem og smag til med eddike, salt og peber. 
Hæld det over i en gryde, tilsæt fløde og varm suppen igennem.

Riv brødet i mindre stykker og rist dem sprøde i 1 spsk. olivenolie på en pande sammen med græskarkernerne. Drys salt ud over og rør rundt.

Vend brød og græskarkerner med grofthakket basilikum og drys det over suppen ved servering.

2 kommentarer:

  1. Jeg er fuldstændig vild med at dine opskrifter er så vildt nemme, men samtidig så lækre! Tak tak tak for en skøn blog :-)

    ...og go' weekend :-)

    Mvh Carina

    SvarSlet
  2. Tusind tak Carina, det er jeg glad for, dejligt med en trofast "læser" Skal nok give Dig flere af de hurtige og nemme opskrifter !
    God weekend til jer også :-)

    SvarSlet