torsdag den 20. december 2012

Hjemmelavede flødeboller med marcipanbund - de bedste!



Er der noget bedre end hjemmelavede flødeboller? Ikke hvis du spørger mig.

Jeg har altid elsket flødeboller og da Summerbird som de første lancerede deres hjemmelavede flødebolle med marcipanbund, for snart mange år siden, havde jeg mit til dato vildeste flødebolleøjeblik!

Sidenhen har jeg lavet flødeboller adskillige gange selv og gerne i forskellige smagsvarianter.
Favoritten er nok hindbærflødeboller, gerne med et friskt nougatfyldt hindbær i midten.
Og karamelflødeboller, åh de er gode!

I starten bagte jeg bundene lidt, men det er jeg holdt op med, jeg synes de smager langt bedre når marcipanen er frisk og blød.

Opskriften her er en grundopskrift. Du kan tilsætte smag af hindbær, ved at tilføje frysetørret hindbærstøv til skummet. Eller jordbær, med ditto jordbærstøv, eller passionsfrugtstøv osv.

Du kan også tilsætte mangosmag, ved at tilsætte 1/2 dl. mangosirup til den sukkersirup du koger til skummet. Eller andre sirup´er.

Du kan tilsætte karamel til midten af flødebollen, ved brug af en fylde-tylle.

Du kan vælge at temperere din chokolade men du behøver ikke. Temperering tjener to formål;
1) at din chokolade bliver flot blank.
2) at chokoladen får det perfekte "knæk" når du bider i den.

I starten tempererede jeg aldrig min chokolade, men det gør jeg nu, hvor jeg har fået lært det. Men hvis du synes det er for omstændigt, så spring den del over. Vigtigst er at få en hyggelig stund ud af det.

Du skal anskaffe dig et sukkerthermometer inden du giver dig i kast med flødeboller.

Er du ikke fan af marcipan (men hvem er ikke det?) kan du bruge alm. flødebollebunde Købes her! eller toffeecups som er en kiks med karamel og chokolade, som kan købes i flere supermarkeder.

15 store flødeboller:

160 g. friske æggehvider (ca. fra 5 æg i str. L) stuetemperatur
300 g. sukker (hvidt sukker, vigtigt!)
1 dl. vand
kornene fra en vaniljestang

300 g. marcipan (bunde)

Overtræk:
400 g. god mørk chokolade. Jeg bruger Callebaut 54,5 %
40 g. kakaosmør (tilsættes for at gøre chokoladen tyndere, så den er nemmere at overtrække med.

Eller 

400 g. mælkechokolade evt. Callebaut 33,6 % + 30 g. kakaosmør

Drys: kokos, violer, frysetørret hindbær, hakkede pistacier, nødder eller andet.

Fremgangsmåde:
Skær marcipanen i skiver i 1/2 cm. tykkelse.

Kog sukker og vand op i en lille gryde, Kog til massen er 117 grader.

Pisk æggehviderne let i en røremaskine, og hæld den varme sukkermasse i, i en tynd stråle, imens der piskes ved jævn hastighed. Pisk nu massen i 10-15 min. ved højeste hastighed.
Har du låg på din røremaskine skal du tage det af, så varmen kan slippe ud imens den pisker, det er meget vigtigt!.

Rør hindbærpulver i guffen, hvis du har valgt at lave hindbærflødeboller.

Hæld guffen i en sprøjtepose isat tylle i passende størrelse og sprøjt massen ovenpå bundene.


Lad flødebollerne stå og lufttørre på køkkenbordet i en halv times tid imens du tempererer chokolade.

Smelt chokoladen over vandbad eller i en chokoladesmelter - ELLER temperer din chokolade.

Den nemme og hurtige temperering: Smelt chokoladesmørret i en plastbeholder i microovnen. Hæld dine chokoladeknapper på og smelt af 30 sekunders intervaller, i starten (rør i massen hver gang du tager den ud af microovnen) og 10 og 5 sekunders intervaller til slut, indtil temperaturen er 55 grader (gælder for mørk chokolade) stil chokoladen på køkkenbordet og rør gradvis lidt finthakket chokolade i, indtil temperaturen er 32 grader. Chokoladen er nu klar til at overtrække med.

Du kan også læse om temperering her: TEMPERERING 



Nu skal flødebollerne overtrækkes. Det gøres nemmest ved at holde en flødebolle ind over skålen med chokolade. Jeg bruger en stegegaffel til at holde flødebollen på og overhælder den med den lune chokolade med en ske. Lad den dryppe godt af og skub flødebollen af med en gaffel og placer den på en bageplade med bagepapir.




Drys evt. med kokos, violer, frysetørrede hindbær, pistacier eller andet.

Sæt flødebollerne på køl, så de størkner, inden du sætter tænderne i dem.
Kan holde sig 4-5 dage på køl.

4 kommentarer:

  1. Hold da helt op hvor lækkert. Det lyder rimeligt enkelt, sådan da. De skal helt sikkert laves her til jul.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte ! Ja havde jeg vidst at det var så nemt at lave flødeboller, havde jeg gjort det for længst. Held og lykke med dem ! God weekend og jul til Dig. Kh. eva

    SvarSlet
  3. Hej jeg er lidt i tvivl om de bunde der.. købte du marcipan og lavede små kager ud af dem eller hvordan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) Undskyld mit sene svar. Det er en rulle marcipan, som jeg bare har skåret i skiver, så enkelt er det :-) Held og lykke med flødebollerne, kh. eva

      Slet