søndag den 24. marts 2013

Kajkager med jordbærmousse


Vores treårige søn elsker kajkager. Og efter at have købt adskillige kajkager hos forskellige bagere, må vi bare konstatere at 9 ud af 10 er af virkelig ringe kvalitet. 

Sidste kajkage, købt hos bageren i Rosengårdcentret var den hidtil mest vamle vi til dato har smagt. Smørcremen var så syntetisk, at den ikke kunne smelte i munden. Efter den oplevelse besluttede vi os for at lave vores egne kajkager, med mousse i stedet for smørcreme, og sådan blev disse til.

Vi har gjort arbejdsgangen lidt kortere, ved at købe færdige lagkagebunde, Vil du gøre det endnu nemmere for dig selv, kan du bruge en mousse i pulverform. Min mand synes at det er den bedste kage han til dato har smagt, men vurdér selv ;-)

Jeg vil ikke anbefale at du bruger frugtfarve til den grønne marcipan, køb i stedet en grøn pastafarve. Frugtfarven vil gøre marcipanen alt for våd og dermed svær at arbejde med.
Til tungerne kan du godt bruge rød frugtfarve, da det er en lille mængde du skal bruge. Juster blot med lidt flormelis.

Kajkager, ca. 15 stk.
3 lagkagebunde, choko- eller lyse 
1 glas jorsbærsyltetøj uden store bær (evt. Cremet jordbærmarmelade fra Den Gamle Fabrik)
500 g. marcipan + 40 g. til tunger
rød frugtfarve og grøn pastafarve

Evt. 200 g. mørk chokolade til at dyppe kagernes bund i.

Hjemmelavet jordbæmousse:
550 g. jordbær (gerne fra frost)
1 dl. sukker
1 spsk. vaniljesukker
5 blade husblas
2,5 dl. piskefløde
60 g. hakket mørk chokolade

Fremgangsmåde mousse:
Jordbær koges op i 10 min. Tilsæt sukker og vaniljesukker.
Blend jordbærrene.

Opblød husblas i koldt vand i 5 min. Læg husblas og det vand som følger med over i den varme jordbærgrød. Rør rundt indtil husblassen er helt opløst.
Køl grøden lidt af. ca. til den er håndvarm/lun.

Pisk fløden til blødt skum. Tag lidt af fløden og rør i jordbærgrøden, så den langsomt tempererers. Fortsæt sådan med at tilføje mere flødeskum, indtil det hele er rørt sammen med grøden. Rør den hakkede chokolade i til sidst.

Stil moussen på køl, men undlad at dække den til. (hvis du har stærk lugtende madvarer i dit køleskab, skal du fjerne dem, så moussen ikke tager smag af det) 
Moussen afkøles i mindst 4 timer, men gerne natten over. 

Samling af kagerne:
Brug en udstikker på ca. 5 cm. i diameter til at stikke 30 små bunde af lagkagebundene.
Har du ikke en udstikker, så brug et glas


Læg to små bunde sammen med 1 spsk. jordbærmarmelade imellem.

Hæld moussen i en sprøjtepose og klip et 3 cm. hul i hjørnet.
Sprøjt toppe på hver bund


Marcipanen til tungerne blandes med lidt rød pastafarve/frugtfarve og æltes godt sammen. Form 15 små tunger.

Resten af marcipanen ælter du grøn pastafarve i. Prøv dig lidt frem, til den rigtige grønne farve fremkommer. Tilføj lidt flormelis, så bliver marcipanen meget nemmere at rulle ud og arbejde med.

Læg et stykke bagepapir på bordet læg en håndfuld marcipan derpå og læg et stykke husholdningsfilm over. Rul marcipanen tyndt ud.



Smør lidt mousse på kanten af bunden. Læg marcipanen over kagen og pres den ind til kanterne. Skær overskydende marcipan af og genbrug det til næste udruldning.


Fortsæt sådan.
Når du er færdig skærer du et snit i hver frø, som en mund. Tungen sættes ind her i den form du vælger at lave.

Sådan ser den ud indvendig: (her er brugt vaniljemousse, derfor den lyse farve)


Pynt med øjne af glasur og en lille chokoladeperle eller lignende.


Kagernes bund kan med fordel dyppes i smeltet mørk chokolade, det gør jeg nogle gange, det holder lidt bedre på kagen og smager skønt!

Her har jeg lavet er XL kajkage til min venindes søns barnedåb. Kagen er lavet med chokoladelagkagebunde og smurt op med jordbærmousse, proppet med 70 % hakket chokolade. Bundene er strintet med jordbær-vaniljesirup. Øjnene er lavet af fondant og chokoladeknapper fra callebaut. Nederst er kagen pyntet med smeltet 70 % chokolade.

Følg mig på facebook og få opdateringer ved nye indlæg.

16 kommentarer:

  1. Hihi, hvor er de fine.
    Hvilken bager er det du snakker om ? Jeg er nemlig selv fra Odense og har kun købt brød fra den på store torv. Kan ikke huske hvad den hedder.
    Jeg har smagt en kajkage en gang og der var i Skagen. Husker det ikke som en god oplevelse. Mener jeg gav den til en af de andre.

    VH Hanne/KunstnerKram

    SvarSlet
    Svar
    1. Kajkager fra Nordjylland er meget anderledes end på fyn. Jeg slev flytte til fyn også synes det er noget helt andet.

      Slet
    2. Kajkager fra Nordjylland er meget anderledes end på fyn. Jeg slev flytte til fyn også synes det er noget helt andet.

      Slet
  2. Kære Hanne !

    Tak ;-) Bageren i Rosengårdcentret ligger over for Panduro Hobby, og ved siden af slagterbutikken, tror det er gul gade, men er ikke sikker. Den ligger på et hjørne.
    Kh. Eva

    SvarSlet
  3. Det lyder som en rigtig god opskrift. Jeg har engang smagt en hjemmelavet kajkage, den smagte vidunderligt og ligner din på en prik. Jeg prøver at lave den i dag. God hjemmeside du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) Jamen så håber jeg da at dine kajkager blev gode, kh. Eva

      Slet
  4. Jeg har tænkt mig at lave en stor Kaj kage til min søns fødselsdag. Jeg smører hindbærmarmelade på to bunde fra bageren, lægger bananskiver og optøet, siede hindbær på samt friske blåbær og dækker det med flødeskum pisket med lidt af hindbærene og lægger dem selvfølgelig i lag til en lagkage med hindbærflødeskum øverst. Har så tænkt at dække den med grøn marcipan og øjne og mund som en Kaj kage.
    Ved ikke hvor svært det bliver at rulle så stort et stykke marcipan ud og få den dækket?
    Forsøger det næste uge, gode tips modtages gerne inden jeg går i krig:)
    MVH, Caroline D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Caroline, det var da en super god idé, den vil jeg også prøve på et tidspunkt. Jeg synes det er nemmest at rulle marcipanen ud, hvis den har stuetemperatur. Brug lidt flormelis, som du sigter i et tyndt lag på bordpladen inden du ruller marcipanen ud. Held og lykke, du må da gerne skrive om resultatet, hvis du gider? Kh. eva

      Slet
  5. Kan de laves dagen før servering?
    Opbevares på køl,,uden at blive tørre?

    SvarSlet
  6. Hej Jesper, ja de kan med fordel laves dagen før, ligesom en lagkage trækker de smag efter er døgns tid :-) held og lykke, Eva

    SvarSlet
  7. Hej Eva

    Jeg elsker også Kajkager, især på grund af jordbærcremen :-)

    Følger du med i Den store bagedyst? Der lavede de Kajkager i det seneste afsnit. Det må jeg helt sikkert også få afprøvet en dag. Jeg har faktisk aldrig smagt den hjemmelavet version.
    De ser fine ud dine kager, flot farve og ansigt du har fået på dem :-)

    Hilsner fra Mie

    SvarSlet
  8. Hej Mie :-) ja jeg så godt udsendelsen, jeg har i dagene efter, haft ca. 1900 besøg på kajkagerne pr. dag, så danskerne er rigtig i gang med at bage kajkager i disse dage :-) tak for de pæne ord, kh. Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Wow hvor sejt Eva med mange besøg :-)
      Kh. Mie

      Slet
  9. Er det fydende frugtfarve, som man også bruger til bolcher, du bruger? For i Panduro siger de at det ikke kan bruges til marcipan, hvilket jeg synes lyder mærkeligt...

    SvarSlet
  10. Hej og undskyld mit sene svar! Jeg har brugt flydende frugtfarve, det som kan købes i supermarkeder. Det går fint an, dog skal du passe på, at marcipanen ikke bliver for våd, dvs. hold igen med farven, ellers kan den være svær af forme, da den så vil krakkelere. Hvis du skal være helt på den sikre side, vil jeg anbefale dig at bruge pastafarve, kh. eva

    SvarSlet