søndag den 17. marts 2013

Unghanebryst med perlespelt-otto og sukkerglaserede rødløg

Beklager det dårlige foto!

Jeg fandt disse unghanebryster hos slagteren i går. Har faktisk kun prøvet dem på grill og sommeren og det smager bare fantastisk, men de er også rigtige lækre tilberedt i ovnen.
Var meget i tvivl om, hvad jeg skulle servere som tilbehør, så jeg kiggede i skuffer og skabe, og endte med at lave en risotto på perlespelt. Eller det vil sige, halvt perlespelt og halvt rugspelt, da jeg kun havde 1 dl. perlespelt. Det blev en fin kombi og det smagte dejligt til hanebrysterne.


2 pers.:

2 unghanebryster
salt og peber
smør eller olie til stegning

2 store rødløg
2 spsk. smeltet smør
2 tsk. sukker

Perlespelt-otto:

2 dl. perlespelt eller rugspelt, eller en blanding
1 dl. hvidvin
1 løg, finthakket
10 g. smør
hønsefond
salt og peber

8 grønne asparges
1 dl. parmesan
revet skal fra en økologisk citron
1 spsk. smør

Tænd ovnen på 200 grader.

Krydr hanebrysterne med salt og peber og steg dem med skindsiden nedad på en pande, til de er gyldne og sprøde, ca. 5-7 min.
Læg dem i et fad (nu med skindsiden opad) og steg dem færdige i ovnen i ca. 20 min.
Skær rødløgene i både og pensl dem med smeltet smør. Drys med sukker og bag dem i ovnen sammen med hanebrysterne.

Perlespeltotto: hæld perlerne i en sigte og skyl dem grundigt i koldt vand.
Smelt smørret i en gryde og klar løget uden at det tager farve. Tilsæt perlerne og svits dem med i et par minutter. Tilsæt hvidvinen og lad den reducere til der kun er ca. 1 cm. tilbage. 
Tilsæt hønsefond så det står lidt op over perlerne. Læg låg på og lad det småsimre i ca. 15-20 min. Hold øje med det, det må ikke koge tørt, tilsæt mere fond undervejs.

Skær aspargesene i mindre stykker og steg dem i lidt olie på en pande i et par minutter.

Når perlerne er møre, tager du gryden fra varmen, måske skal der lidt mere fond i, perlerne skal være cremede. Så tilsætter du 1 spsk. smør og 1 dl. friskrevet parmesan samt aspargesene. Smag til med salt og peber.
Riv lidt citronskal over og server straks.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar