tirsdag den 14. maj 2013

Sommertarteletter med grønne asparges, ærter og gulerødder


Jeg er eksamensvagt i disse dage, det betyder at jeg først er hjemme ved 18 tiden. I går lavede min mand mad til os, dejlig pasta med kylling og fløde, luksus at komme hjem til, men tre dage i streg med ham bag gryderne er uoverskueligt for ham, så i morges satte jeg en kylling til at koge, som så blot skulle plukkes da jeg kom hjem her til aften. Så var der mad på under en halv time.
Jeg laver altid tarteletter med ærter og gulerødder. Kan godt lide at der er lidt mere grønt at tygge på, modsat den originale udgave, som typisk kun indeholder hvide dåseasparges.
De fedtreducerede grahams-tarteletter smager virkelig godt synes vi.


1 lille fersk kylling (1200-1300 g.) befriet for skind
(kogeurter: gulerod, løg, laurbærblad, 6 hele peberkorn, evt. persillestilke)
4 gulerødder i små tern
6 grønne eller hvide asparges, i mindre stykker (hvis hvide, så skal du skrælle dem)
2 dl. fine ærter fra frost
8-9 dl. siet suppe
25 g. smør
3 spsk. hvedemel
salt og peber

Fedtreducerede grahams-tarteletter

Læg kyllingen i en stegegryde, hæld vand ved, så det står 2/3 op af kyllingen. Læg lidt kogeurter ved og lad kyllingen småsimre under låg i ca. 1  1/2 time. Skum for urenheder undervejs.














Tag kyllingen op og si suppen. Kassér kogeurterne.
Pluk kyllingekødet af og læg det til side.
Kog asparges og gulerodstern i suppen i 3 min. Hæld ærterne i og si med det samme suppen over i en stor skål. Lad grøntsagerne dampe af i sien.

Mål 8 dl. suppe af (resten af suppen kan du fryse ned)
Smelt smørret i en gryde, tilsæt melet og rør godt rundt. Tilsæt suppen gradvist imens du pisker konstant. Bag op til saucen har den rette konsistens.
Kom kød, ærter, gulerødder og asparges i saucen og varm det forsigtigt igennem i 1 min. Ikke længere, så trevler kyllingekødet.
Servér med det samme i lune tarteletter, med et dys af purløg eller persille.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar