torsdag den 12. september 2013

Glutenfri sprøde Chiafrø knækbrød



Jeg så fornylig en artikel i et blad, hvor sangeren Julie Bertelsen bagte glutenfri knækbrød med bl.a. chiafrø.
Jeg syntes at opskriften så interessant ud, men jeg fik lyst til at lave en både grovere og mere fedtfattig udgave.
Det fik jeg så eksperimenteret lidt med i aftes, og resultatet blev bare så godt.
Knækbrødene bliver super sprøde og faktisk en hel del anderledes i smagen end knækbrød bagt med alm. mel.
Chiafrø og groft boghvedemel kan købes i helsekostbutikker. Jeg køber mit i Naturkost, Gravene i Odense.
(Ps. chiafrø er ret dyre, koster 125,- kr. for 500 g. men til gengæld super sunde og fulde af omega 3 fedtsyrer)

1  1/2 plade chiafrø-knækbrød:

3,5 dl. vand.
1 dl. chiafrø
1,5 dl. groft boghvedemel
1,5 dl. majsmel
4 store spsk. loppefrøskaller (eller HUSK fiberpulver)
1/2 dl. solsikkekerner
1/2 dl. græskarkerner
1/2 dl. god olivenolie
1 tsk. groft salt

sesamfrø til drys

Sæt chiafrøene i blød i vandet i 3-4 min. (de vil nu blive klistrede og lidt sammenhængende) tilsæt de øvrige ingredienser og ælt det godt sammen.

Læg 2/3 af dejen på et stykke bagepapir og pensl overfladen med lidt olie. Læg et stykke bagepapir over og rul dejen ud mellem papirene, til den er tynd og ensartet.

Gør det sammen med den sidste 3. del og rids dejen op i den størrelse du foretrækker dine knækbrød (så kan de nemmere knækkes når de er bagt) Drys evt. med sasamfrø.

Indstil ovnen til 150 grader varmluft og bag de to plader knækbrød i 45-60 min. eller indtil de er helt sprøde. Ovne varmer forskelligt, så hold øje med dem undervejs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar