søndag den 15. september 2013

Grove spelt snegle med marcipanremonce og mandelcrunch


Inspirationen til de her top lækre grove snegle, har jeg fundet i en Lone Kjær opskrift.
Jeg har haft opskriften liggende lææænge i min "to do skuffe" og i dag var det oplagt regnvejrs-bagedag så endelig blev de til.
Jeg har reduceret sukker- og gær-mængderne i forhold til den originale opskrift og så har jeg tilføjet hakkede mandler til remoncen. Jeg er overrasket over at sneglene bliver så bløde og luftige med en så stor mængde groft mel og lille mængde gær, men det spillede altså bare. Jeg tror faktisk at det er den lækreste marcipansnegl jeg nogensinde har smagt.
Sneglene kan lunes på brødristeren dagene efter de er bagt. Kan ligeledes fryses ned og lunes når de skal bruges, så skal du bare vente med at lægge glasur på dem.

Grove spelt snegle med marcipanremonce og mandelcrunch 12 store stk.;

50 g. smør
2,5 dl. mælk
25 g. sukker
25 g. gær
1 nip salt
2 tsk. kanel
1 tsk. vaniljesukker
1 tsk. kardemomme
1 æg
200 g. fuldkorns speltmel
300 g. hvedemel

1 sammenpisket æg til pensling
sukker til drys

Remonce:
125 g. blødt smør
100 g. sukker
125 g. revet marcipan
50 g. hakkede mandler
Røres sammen.

Glasur:
75 g. flormelis
1 spsk. kakao
lidt kogende vand
Røres sammen.

Smelt smørret i en gryde. Hæld mælken i og varm videre til væsken er lillefingervarm. Bliv ved gryden med fingeren i indtil den er klar.
Smuldr gæren i en røreskål sammen med krydderierne. Hæld mælken over og rør indtil gæren er opløst.
Tilsæt speltmel og æg og rør det sammen. Tilsæt hvedemel og ælt dejen godt sammen (her bruger jeg røremaskine) Lad dejen hæve tildækket i 1 time.

Rør remoncen sammen.

Rul dejen ud til en firkant på 40 x 50 cm. Smør remoncen på dejen.















Rul den forsigtigt sammen som en roulade.

Skær rullen ud i 12 stykker og læg dem tæt sammen i en lille bradepande beklædt med bagepapir.
















Lad sneglene hæve i 30 min.

Pensl med sammenpisket æg  og drys med sukker. Bag sneglene ved 200 grader i ca. 20 min. eller til de er gyldne.

Afkøl en smule og pynt med glasur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar