torsdag den 26. september 2013

Syltede grønne tomater med vanilje


Som barn fik jeg de lækreste sødsyltede grønne tomater hos min mormor. Denne opskrift er dog ikke hendes, men den er også skøn.

Tomaterne spiser vi til sammenkogte retter, simremad eller på en leverpostejsmad. Kan også bruges i salater, som det søde indslag.

JEG HAR NETOP FÅET FINGRENE I MIN MORMORS OPSKRIFT PÅ VANILJESYLTEDE GRØNNE TOMATER, OG DEN ER ALTSÅ BÅDE BEDRE OG NEMMERE END DENNE OPSKRIFT, SÅ JEG VIL ANBEFALE DIG AT BRUGE DEN OPSKRIFT SOM DU FINDER HER!

Sødsyltede grønne tomater med vanilje:

1 kg. grønne tomater, bedst hvis de er små, men ellers kan de halveres

Eddikelage:
5 dl. vand
5. dl. eddike

Syltelage:
1/2 liter eddikelage
450 g. sukker
korn af 1 stang vanilje
1 kanelstang

Til skylning af sylteglas: atamon eller cognac










Skyl tomaterne og prik dem 4 gange hver med en gaffel. Hvis der er nogle store tomater imellem, kan du halvere dem.

Kog eddike og vand op i en gryde. læg tomaterne i og lad dem koge i 5 min uden låg. Tag dem op med en hulske.
Si den varme eddikelage og hæld 1/2 liter af den i en gryde sammen med sukker, vaniljekorn- og stang samt kanelstang. Kog lagen op indtil sukkeret er opløst.

Tilsæt tomaterne og lad dem småsimre i lagen uden låg i 8 min.










Tag tomaterne op med en hulske og læg dem forsigtigt i sylteglas som du har skyllet i atamon eller cognac.
Hæld lagen over og skru straks låg på. Opbevar glassene køligt.

Følg mig på Facebook og få en masse ekstra opskrifter i bonus, samt små glimt fra mit liv :-)

25 kommentarer:

  1. Jeg har været på jagt efter grønne tomater, men det er nok for tidligt - venter til næste måned, kan se du nok har lavet dem i september.
    Hilsen
    Charlotte

    SvarSlet
  2. en god en til tomater

    SvarSlet
  3. Hej Charlotte :-) Du kan sagtens få dem nu, de grønne tomater :-) kh. eva

    SvarSlet
  4. De er fantastiske. Vanilje gør en forskel i forhold til kun sukker :-)

    SvarSlet
  5. Tusind tak Maja, det glæder mig at høre! Kh. Eva

    SvarSlet
  6. Lyder toplækkert ! Er i gang med min allerførste høst af selvdyrkede kerner - kom lidt sent i gang men der er masser på vej .... tror du jeg kan lave lagen nu i et ordentligt glas og tilsætte tomaterne efterhånden som de dukker op ????

    SvarSlet
    Svar
    1. De grønne tomater kan holde sig i køleskabet ret så længe (overraskende længe synes jeg)i rå tilstand. Så kan man samle lidt flere sammen til opskriften. ;0)

      Slet
  7. Hej Susan, af hensyn til holdbarheden, vil jeg ikke anbefale Dig at sylte tomaterne i etaper. Du må finde tålmodigheden frem :-) kh. Eva

    SvarSlet
  8. Glæder mig til at prøve din opskrift
    Kh. I-L

    SvarSlet
  9. Hej I-L jeg håber du synes om dem kh. Eva :-)

    SvarSlet
  10. Jeg skal prøve denne opskrift i dag og glæder mig. Men lige et spørgsmål, hvor længe skal de stå før de kan spises??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) De kan spises allerede dagen efter, men trækker selvfølgelig mere smag med tiden :-) God fornøjelse med dem kh. eva

      Slet
  11. Hej Eva . hvor lang tid kan de holde i køleskabet ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise Lotte undskyld mit sene svar. De kan holde sig på køl i ca. 2 år, kh. Eva

      Slet
  12. Er ved at prøve opskriften nu. Hele køkkenet dufter

    SvarSlet
  13. Er ved at prøve opskriften nu. Hele køkkenet dufter

    SvarSlet
  14. Er ved at prøve opskriften nu. Hele køkkenet dufter

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine håber de blev gode, hvis du altså har nået at smage på dem? Kh. Eva

      Slet
  15. lorte forklaring men ok jeg er kun en mand

    SvarSlet
  16. lorte forklaring men ok jeg er kun en mand

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad mener du jan? Hvad er svært at forstå? Vh. Eva

      Slet
  17. Kan man bruge alm. Stødt kanel i stedet for?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej så hellere udelad kanel. Prøv at se min anden opskrift, den er uden kanel, link til den i denne opskrift vh. Eva

      Slet
  18. Kan man bruge tomater som allerede har fået lidt farve ?
    Bedste hilsner fra
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne, hvis bare tomaterne er lige så faste som de grønne, så kan de sagtens bruges. God fornøjelse kh. Eva

      Slet