søndag den 27. oktober 2013

Bananbrødkranse


Leder tit efter nye sunde alternativer til eftermiddagsmaden i børnehaven, og har haft disse bananbrødkranse på to-do-listen i et stykke tid. De er udviklet af Sif Orellana og er lavet af få ingredienser.
Jeg var lidt skeptisk da jeg startede ud, de består nemlig kun af mel, banan, skyr og krydderier. Havde lyst til at tilsætte lidt fedtstof, men holdt mig næsten til opskriften. Ændrede dog lidt på forholdet af de to meltyper og erstattede yoghurt med skyr. De bliver meget tunge og bastante, og en smule klæg når de netop er bagt, pga. bananen. Men de smager dejligt af banan og krydderier, er godt mættende og min treårige er vild med dem, og det er jo hovedsagen.
Næste gang jeg bager dem, vil jeg drysse lidt kanel og sukker på toppen inden de skal bages.
De kan spises som de er (blot husk at afkøle dem helt først) eller flækkes og smøres med smør.

Bananbrødkranse 12 stk.:

5 modne bananer, mosede
450 g. mel
200 g. rugmel
2 tsk. kanel
2 tsk. kardemomme
1,5 tsk. fint salt
1,5 tsk. natron
1 dl. skyr

Drys: kanel og sukker

Bland de mosede bananer med de øvrige ingredienser. Ælt det godt sammen.

Del dejen i 12 dele og rul hver del ud til en lang tynd "pølse" Bøj "pølsen" på midten og sno de to ender


Saml dem derefter til en krans


Min treårige var med til bagningen, og han kunne selv håndtere at rulle, sno og samle kransene og var så begejstret! Så inddrag endelig børnene i projektet.

Læg brødene på en bageplade med bagepapir, drys evt. med kanel og sukker.


Bag dem ved 225 grader i ca. 15-18 min. eller til de er gyldne.
Afkøl dem helt før de skal spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar