lørdag den 2. november 2013

Verdens bedste hindbærsnitter


Hindbærsnitterne her er i luksusudgaven, de er super lækre med hvid chokoladeglasur på toppen.

Opskriften har jeg længe haft lyst til at afprøve, den er fundet på denne skønne blog: Lone Landmand og jeg vil opfordre dig til at klikke på linket og læse hendes indlæg, for hun skriver bare super godt og humoristisk, og har dejlige opskrifter at dele.

Jeg er egentlig slet ikke fan af hindbærsnitter. Synes det er en alt for sød kage. Ovenstående kager er bestemt også i den søde ende, men slet ikke så søde som dem man køber hos bageren, pga. toppingen, som indeholder en del hvid chokolade.
Jeg kan bedst lide hvis kagerne er bagt, så de er lidt brune, så får de en dejlig ristet smag.

Hindbærsnitter ca. 12-14 stk.:

Dej:
300 g. mel
200 g. blødt smør
100 g. flormelis
2 æggeblommer

Glasur:
50 g. hvid chokolade
15 g. smør
80 g. flormelis
3 spsk. kogende vand

Evt. krymmel til drys, samt hindbær
God hindbærmarmelade som ikke er for flydende.

Fremgangsmåde:
Bland alle delene til dejen sammen. Tryk dejen ud på et stykke bagepapir og sæt dejen på køl i en halv time.

Tag dejen ud, rul den ensartet ud mellem to stykker bagepapir.

Udstik til runde cirkler eller hjerter, eller hvilken form du foretrækker, eller lav to lange baner, som du skærer op til firkantede snitter når de er bagt.
Den overskydende dej ruller du ud igen og fortsætter med samme procedure.
Måske skal dejen på køl igen undervejs, hvis den er for fedtet til at rulle ud.

Bag bundene ved 175 grader i ca. 12 min. eller til de er let gyldne. Afkøl dem.



Saml dem med hindbærmarmelade.

Til glasuren smelter du smørret i en gryde. Tag gryden af varmen. Hak chokoladen fint. Læg den i en skål, hæld det smeltede smør over og rør indtil chokoladen er smeltet. Tilsæt flormelis og kogende vand og rør glasuren godt sammen til den er glat.
Smør glasuren oven på hindbærsnitterne, drys med krymmel - nyd!

Følg mig evt. på Facebook og få mange flere opskrifter i bonus.

2 kommentarer:

  1. Hej, hvor længe vil du sige de kan holde sig? Jeg skal får gæster søndag formiddag, men er "ude af huset" fredag og lørdag, tænker om jeg kan bage selve kagen torsdag og så lægge dem sammen lørdag aften? Hilsen Louise :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise! De bliver bløde allerede dagen efter, så efter min mening skal de spises samme dag. Men kan anbefale Dig min æblebrownie, som er super lækker og bedst efter at have været på køl. Søg efter den i søgefeltet øverst til venstre :-) kh. Eva

      Slet