tirsdag den 11. marts 2014

Blinis med stenbiderrogn



Jeg elsker denne tid, hvor der er frisk stenbiderrogn. Det er bare indbegrebet af forår. Det er så simpelt og lækkert, kombinationen af den fuldfede creme fraiche, rødløg, den bløde pandekage og den milde rogn, så lækkert!

Blinis med stenbiderrogn til 4 pers.

1,5 dl. letmælk
2,5 spsk. cremefraiche (18% eller 38%)
8 g. gær
50 g. boghvedemel
50 g. hvedemel
1/2 tsk. salt
1/2 tsk. sukker
1 æggeblomme
1 æggehvide

Topping:
200 g. stenbiderrogn
38 % cremefraiche
dild
rødløg i tern

Fremgangsmåde:
Varm mælken til den er en anelse varmere end "lillefingervarm" Hæld den i en skål og rør creme farichen ud deri, sammen med salt og sukker. Nu skulle mælken gerne være "lillefingervarm" eller lidt koldere (må bare ikke være varmere, så slås gæren ihjel) Tilsæt gær og lad den opløse sig.
Tilsæt begge typer mel og æggeblommen, rør dejen godt sammen og læg film på skålen. Lad den hæve i 45 min.

Pisk æggehviden stiv og vend den i dejen med lette tag.

Bag blinis´ene på en blinispande, hvis du ikke har sådan en, hvilket jeg ikke har - bager du dem som små pandekager på en stor pande. Jeg har plads til tre ad gangen på min store pande. De skal bage ca. 2 min. på hver side.

Server dem lune med creme fraiche, rødløg, rogn og dild.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar