fredag den 16. maj 2014

Boller med æble, hasselnødder og mørk chokolade


Jeg havde en fridag i går, så jeg lovede min søn, at han ville blive hentet tidligt fra børnehaven. Han elsker når eftermiddagsmaden venter på ham derhjemme, gerne i form af en lun nybagt bolle.
Jeg plejer oftest at bage de her gulerodsboller men i dag havde jeg lyst til at eksperimentere med en ny variant.
Det kom der disse boller ud af. De blev ret godt synes vi, æblet gør dem dejligt bløde og saftige og smagen er rigtig fin i kombination med hasselnødder og 70 % chokolade.
Bollerne blev brune, simpelthen fordi de blev æltet for længe på min maskine, så chokoladestykkerne smeltede ud i dejen, og det var jo ikke meningen. Så nøjes med at ælte dem kort, og gerne i hånden, så de bevarer chokoladestykkerne.

Boller med æble, hasselnødder og mørk chokolade 12 stk.:

3 dl. lunkent vand (bland 2 dl. kogt med 1 dl. koldt)
1/2 pakke gær (25 g.)
1 tsk. groft salt
1 spsk. honning
2 spsk. solsikkeolie
2 dl. havregryn
1 økologisk æble, revet
1 håndfuld hasselnødder, grofthakkede
50 g. 70 % chokolade, hakket i grove stykker
1 dl. groft speltmel
5 dl. hvedemel + lidt ekstra til at samle dejen med når den har hævet

Opløs gæren i vandet.
Tilsæt salt, honning, revet æble, olie og havregryn og lad det trække i 5 min.
Tilsæt speltmel, hasselnødder og chokolade. Tilsæt nu hvedemel og ælt dejen sammen med en ske. Dejen skal være rimelig klistret. Sæt den til hævning under et klæde i ca. 40 min.

Slå dejen ned og tilsæt lidt mere mel. Dejen skal være til den våde side, men skal ikke være så våd, så den flyder ud når du sætter bollerne på bagepladen.

Sæt 12 boller på en bageplade på bagepapir. Lad dem efterhæve i 20 min. og bag dem ved 200 grader i ca. 20 min.

Nydes med koldt økologisk smør :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar