søndag den 11. maj 2014

Madanmeldelse Helnæs Kro


Helnæs Kro og Helnæs i det hele taget, vækker gode minder fra barndommen.
Jeg er født og opvokset i Assens, og gæstede kroen hver sommer med min mormor, som lærte mig at sætte pris på god mad og gode råvarer.
Vi tog afsted om formiddagen, kun hende og jeg, og kørte lidt rundt på Helnæs inden middagen.
Vi fik typisk en to-retters menü, suppe eller laks til forret, en tung hovedret med steg, kartofler, sovs og waldorfsalat osv. og så sluttede vi af med kaffe og lagkage.
Efter middagen besøgte vi Helnæs Antik hvor min mormor ofte handlede lidt, eller solgte lidt antikviteter til stedet. Dejlig minder at tænke tilbage på.

Jeg gæster stadig kroen et par gange hvert år, og ikke meget har ændret sig siden dengang i 80´erne.
Der er blevet lidt lysere i lokalerne, og tobaksrøgen hænger ikke længere som et tykt tæppe i stuerne. Men inventaret er det samme og menükortet stort set ligeså.

Der serveres god solid, veltilberedt kromad.
De velkendte klassikere serveres stadig til frokost:

Æggekage med sprød bacon, serveret i gammeldags jernpande ved bordet
Hel pandestegt rødspætte med persillesauce og nye kartofler
Stegte ål
Pariserbøf
Dyrekølle
Champignon a la creme
Tarteletter med høns i asparges
Aspargessuppe
Marinerede sild
og flere gode gamle kendte retter.

Aftenkortet byder ligeledes på:
Wienerschnitzel (pandestegt!) kan virkelig anbefales!
Dyrekølle
Unghanebryst
Engelsk bøf
Samt stort set alle frokostretter.

Vi gæstede kroen sidste søndag. Når foråret melder sin ankomst, SKAL jeg bare en tur til Helnæs. Først ud til Fyret, så en gåtur ved stranden nedenfor campingpladsen. Derefter tager det 1 minut i bil til Kroen, og så er der samlet appetit.

Jeg bestilte æggekage til frokost. Det er uden sammenligning den bedste æggekage jeg nogensinde har fået.
Perfekt papitstyndt sprødstegt bacon (og rigeligt af det!) hjemmesyltede rødbeder, sennep og rugbrød ledsagede den lækre luftige æggekage. Og så selvfølgelig tomat, agurk og purløg på toppen. En hel pande for mig selv, luksus!!



Min mand bestilte pariserbøf, han var lige så begejstret for den, som jeg for min æggekage. Perfekt stegt bøf, rosa i midten, saftig og lave af kød af god kvalitet. Som tilbehør, det klassiske: friskrevet peberrod, rødbedetern, kapers, pasteuriseret æggeblomme, rødløg og pickles, han var glad!

Vores 4 årige søn bestilte fiskefilet med pommes frites, remoulade og ketchup. Fisken her, var en friskpaneret rødspættefilet, og ikke en kedelig fryse-fisk - thumbs up for det!

Personalet er virkelig sødt og imødekommende, børn er meget velkomne og får farver og tegnepapir ved ankomsten.

Lidt om kroens historie:
Helnæs Kros nuværende bygninger blev i 1866 opført til landbrug. Da jorden ikke gav det forventede udbytte, åbnedes i 1868 en købmandshandel. Den første bevilling til drift af gæstgivergård blev udstedt i 1879 og er fortsat uafbrudt siden da. Dog med den ændring, at mulighed for overnatning forsvandt i 1967.

Kroen er virkelig et besøg værd. Fra Odense tager det ca. 45 min. i bil.

Kontaktoplysninger:

Helnæs Kro
Strandbakken 2
5631 Ebberup
tlf. 64771341





Og herunder lidt billeder fra Helnæs:







Ingen kommentarer:

Send en kommentar