onsdag den 15. juni 2016

Fløjlsblød jordbæris med hvid chokolade og makroner


Nu hvor jorbærsæsonen er startet, har vi allerede besøgt flere vejboder de sidste 14. dages tid. Selvom jordbærsæsonen er betydelig længere end for år tilbage, bliver vi ikke trætte af jordbær.
Vi plejer at lave jordbærsaft og jordbærgrød, men de fleste bær bliver spist lige fra bakken, som tørstslukkere på en varm dag.
I min fryser havde jeg også flere poser jordbær, så jeg besluttede i går, at jeg på min fridag i dag skulle lave jordbæris.
Isen blev rigtig god! Fløjlsblød med smag af sommersøde jordbær, vanilje og marcipan fra makronerne.
Det tager ikke lang tid at lave sin egen flødeis, og her får du det rene produkt og langt mere for pengene, end hvis du køber en kvalitets-flødeis i supermarkedet.


Jorsbæris - rigeligt til 4, nok til 6 pers.

Jordbærsirup:
400 g. jordbær, gerne fra frost
75 g. sukker
1 vaniljestang (gem kornene til isen)

IS:
3 æggeblommer fra gode øko. æg (eller 3 pasteuriserede blommer hvis du er nervøs for at bruge friske æg. Jeg bruger friske blommer, da danske æg ikke indeholder salmonella)
75 g. flormelis
1/2 liter piskefløde
kornene fra vaniljestangen

Fyld:
100 g. hvid chokolade, groft hakket
12 små makroner

Kog gerne jordbærsirup´en dagen før hvis du kan nå det, så kan den stå natten over og trække smag fra vaniljestangen.

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Bland kornene med 1 spsk. sukker og stil det på køl indtil du skal bruge det.

Put den tomme vaniljestang i en lille gryde sammen med jordbær og sukker. Kog langsomt op ved middel varme. Pas på med for meget varme, så kan sukkeret brænde på.
Når jordbærrene er gennemvarme blendes de med en stavblender (eller i en alm. blender)
Si sirup´en så kornene siges fra, men lad vaniljestangen blive i den siede sirup. Afkøl helt.

IS:
Pisk æggeblommer og flormelis med vaniljesukkeret til det er lyst og skummende.
Knus makronerne i dine hænder - der må gerne være store stykker, og bland dem i æggesnapsen sammen med det hakkede hvide chokolade og den afkølede sordbærsirup.

Pisk fløden til skum - ikke for stift og ikke for blødt, en mellemting. Vend fløden i æggesnapsen med lette tag, så luftigheden bevares i isen.

Hæld isen i en beholder og frys den i min. 8 timer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar