onsdag den 12. oktober 2016

Valnøddeboller med appelsin


På min fridag i dag opstod disse boller efter en tur i skoven i blæst og kulde. 
Jeg er vild med efteråret. At det bliver tidligt mørkt, at man kan putte sig i sofaen under et tæppe og tænde stearinlys i hele huset. Til efteråret hører også supper, kager, boller og varm kakao og jeg har da heller ikke lavet andet den sidste uges tid. Det er blevet til flere supper, gulerodskage og flere slags boller.
I skrivende stund kender jeg ikke bollernes konsistens dagen derpå, det vil vise sig i morgen, men i dag smagte de ganske dejligt, lune lige fra ovnen med koldt smør.

Valnøddeboller med appelsin, 10 stk:

150 g. valnøddekerner (udblødes i 10 min. i kogende vand)
1,5 dl. vand
1,5 dl. skyr
25 g. gær
revet skal- og saft fra en øko. appelsin
1 tsk. salt
2 spsk. honning
150 g. grahamsmel
2 spsk. valnøddeolie (eller rapsolie)
ca. 250 g. sigtet speltmel

Hæld kogende vand over valnøddekernerne og lad dem trække i 10 min. Lad dem dryppe godt af.

Hak valnøddekernerne groft.

Bland skyr med kogende vand. Tilsæt honning, salt, olie, valnøddekerner, appelsinskal og appelsinsaft. Mærk om blandingen er "lillefingervarm" og tilsæt gær. 

Når gæren er opløst tilsættes grahamsmel og speltmelet tilsættes gradvis. Måske skal du ikke bruge det hele: dejen skal være klæbrig, men ikke så meget at den flyder ud.

Lad dejen hæve i 30 min. under et viskestykke.

Sæt boller med en gaffel på en bageplade med bagepapir. Lad dem efterhæve i 45 min. 

Bages ved 210 grader i ca. 15 min. eller indtil de er gyldne.

Nydes med koldt smør og/eller en skive god ost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar