søndag den 5. februar 2017

Sund chokoladegrød med ristede hasselnødder og dadler


Jeg har tilbragt det meste af weekenden på sofaen, med min influnenzaramte søn, så der er blevet set en masse fjernsyn, bl.a. madprogrammer med min yndlings Jamie Oliver.
I går lavede han denne chokoladegrød, og da han smagte den udbrød han: "denne grød er jeg virkelig stolt over!"
Så den skulle selvfølgelig prøves her til morgen. Jeg forstår godt, at han er stolt over den, for den smager virkelig godt, sådan virkelig, virkelig godt! Som en syndig dessert med smag af ristet hasselnød, chokolade og appelsin.
Jeg spiser normalt ikke sød grød, eneste sødemiddel jeg bruger er lidt rosiner eller svesker og den frugt jeg topper med, så jeg har reduceret indholdet af dadler i Jamies grød til det halve, og den er perfekt sød efter min smag.
Opskriften herunder giver et stort glas med grynblanding til mange portioner.
Jeg har kogt grøden på hasselnøddemælk, men du kan sagtens koge den på vand eller mælk.

Sund chokoladegrød med ristede hasselnødder og dadler:
200 g. hasselnøddekerner
400 g. havregryn, evt. grovvalsede
100 g. dadler (vægt uden sten)
revet skal fra en øko. appelsin
3 spsk. god usødet kakaopulver
1 spsk. vanilje eksrakt

Derudover:
hasselnøddemælk til at koge grøden på, eller bare vand eller mælk

Topping:
Frisk frugt, lidt hakket 85% chokolade og evt. en spsk. skyr

Fremgangsmåde:
Læg hasselnødderne på en bageplade og rist dem i ovnen ved 200 grader i 10 minutter.
Lad dem afkøle lidt og læg dem i et viskestykke og gnid hinderne af.

Hæld det halve af havregrynene i en foodprocessor sammen med dadler, kakao, vaniljeekstrakt samt revet appelsinskal. Blend det en smule, til det er blandet sammen og dadlerne er findelt med grynene.
Hæld blandingen på et stort opbevaringsglas.

Blend hasselnødderne til groft nøddemel. Jeg kan godt lide hvis der er store nøddestykker i, som man kan ane når grøden spises.
Hæld de blendede nødder i glasset til grynmassen.

Den sidste halvdel af havregrynene tilsættes også glasset og det rystes godt, så det hele fordeles.



1 portion grød: 1 dl. grynblanding og 2 dl. væske. Kog grøden langsomt op i en lille gryde, rør konstant i 2 min. eller indtil grøden tykner lidt. Smag til med salt og server med det samme, med den topping du foretrækker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar