onsdag den 6. september 2017

Perfekt stegt roastbeef


Det er yderst sjældent der er steg på bordet hjemme hos os.
Braiserede stege får vi dog ofte, det mestrer jeg at lave til perfektion, men stege stegt i ovnen eller på grill, har jeg altid været nervøs for at kaste mig ud i. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, for det handler jo bare om centrum-temperatur, og med et stegetermometer (som jeg ikke ejer) kan det jo ikke gå helt galt.
Min søn spiste fornylig aftensmad hos vores søde nabo Katrine, og overraskelsen var stor, da hun skrev til mig, at min lille tynde småtspisende dreng, havde sat 4 skiver roastbeef til livs.
Så tænkte jeg, at nu var det altså på tide, at jeg kom i gang med de der farlige stege ;-)
Katrine havde kogt sin roastbeef i 15 minutter inden den blev brunet af og derefter havde den hvilet i 15-20 minutter, det er da nemt, og det smager rigtig dejligt, med et godt stykke kød.
Resterne fra vores steg blev brugt som pålæg i dagene efter.

Roastbeef til 6 personer:

1 roastbeef på ca. 1,2 kg.

Tag kødet ud af køleskabet 1 time før det skal tilberedes.

Læg kødet i en gryde som kan rumme det. Dæk det med vand og sæt det til at koge med låg på.
Så snart det koger, lader du det koge videre i 15 min.
Tag kødet op og dup det tørt i et rent viskestykke.

Varm lidt olie og smør i en stegegryde. Krydr kødet med salt og peber og brun det rigtig godt af ved høj varme, så det får en mørk stegeskorpe over det hele.

Læg kødet på et skærebræt med saftrende og læg viskestykket over igen og lad det hvile i ca. 15-20 min. Når det hviler under viskestykke kan det ånde, og det steger ikke videre.

Skær kødet i tynde skiver og server.

Vi fik flødekartofler som tilbehør og en salat af radiccio, rå rødbeder og ærter til.
Til salaten en dressing lavet af 2 spsk. solbæreddike, 2 spsk. olivenolie, 1 spsk. honning, salt og peber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar